woensdag 7 december 2011

Wat zal ik doen?

Afgelopen zaterdag stond er een reportage in het Nederlands Dagblad over een Noors designersduo, dat de hele wereld rondreist met een collectie zelfgebreide kerstballen. Die worden dan gebreid met vijf korte naaldjes, en het schijnt o.a. in Nederland een hele rage te zijn geworden. De schrijver van het artikel vond het vooral voor beginnelingen alleen wel te moeilijk om met vijf breipennen aan de slag te gaan, MAAR dan wist hij nog niet dat je zoiets ook met een lange rondbreinaald kunt maken!

Ik wel! Gauw heb ik wat katoen opgezocht, en mijn rondbreinaald, en tadaaa daar was hij dan! Mijn eerste zelfgebreide kerstbal, van het begin tot het eind op een rondbreinaald gemaakt. Toen realiseerde ik me dat er waarschijnlijk helemaal niet zoveel mensen zijn die weten hoe dit in z'n werk gaat. En dat terwijl het helemaal niet zo moeilijk is, en er met deze breitechniek echt ontzettend veel kan:

Dit is een basiskussentje. Je ziet het op deze enkele foto niet goed, maar HET HEEFT GEEN NADEN! Niet aan de zijkant, omdat het rondgebreid is, niet aan de onderkant, omdat er een speciale opzettechniek voor is gebruikt, en niet aan de bovenkant, omdat de losse lusjes netjes aan elkaar zijn gemaasd.

SUPER!




Ja, en als je dan eenmaal aan de gang bent, dan borrelen de ideeën vanzelf op. Deze ster bijvoorbeeld, op een rondbreinaald gemaakt, van het kleine puntje onderaan af tot aan de punt bovenaan. Wel tijdens het breien opvullen, dat kan natuurlijk achteraf niet meer...

Zouden er mensen zijn die graag willen weten hoe je dit kunt maken? Laat maar weten, bij voldoende animo wil ik best af en toe een logje daaraan wijden!

Dan komt er ook nog een kerstboompje met ballen, een hartje, (paas)eieren, een strandbal, etc. etc. etc.








Alvast een foto van een hartje (later toegevoegd):


ook later toegevoegd: kleine kerstboom met ingebreide kerstballen


en een vijfpuntige ster (een probeerseltje dat er toevallig veelbelovend uitziet)




het hart kan ook heel stoer:

of met zachtere lijnen (en een zachter kleurtje):

 

18 opmerkingen:

Ellen zei

Yes!!!! Voor mij graag een uitleg, want ik snap niks van dat rondbreien. Ik heb hier op school nog rondbreien geleerd met 5 naalden (om gek van te worden) maar sindsdien (meer dan 30 jaar) heb ik behalve sjaals niks meer gebreid.

Anoniem zei

DOEN!!!
Leuk Karien, ik brei sokjes en sokken, breien met 5 naalden is voor mij geen kunst. Ik heb nog geen ballen gebreid, want dan wil ik er zeker tien! En van sinterklaas kreeg ik sokkenwol om sokken te breien voor mijn kleinzoons. Met een rondbreinaald heb ik nog nooit gewerkt, dus ik heb belangstelling. Die ster is leuk!
En een Nederlandse vertaling van het boekje van het Noorse duo? Breien die ook met een rondbreinaald?

Mariam

Christina zei

Ik kan eigenlijk alles met breien, behalve breien op een rondbreinaald. Ik snap de techniek(en) wel, maar ik snap niet hoe je het gewicht van je werk vasthoudt. Bij gewone breipennen rust er minimaal 1 onder je oksels en die draagt het gewicht zodat je handen vrij blijven. Hoe doe je dat bij een rondbreinaald? Heel hartelijk dank als je wilt antwoorden, ik heb de vraag al vaak gesteld maar nog nooit antwoord gekregen.

Cisca, Servie zei

Ook voor mij graag de uitleg en dan wel vooral omdat ik hier de patroontjes iet kan kopen en de ballen op het net ziet rondvliegen en daardoor ook wel zin heb gekregen om de kerstboom (dit of volgend jaar) op te sieren met eigen knutsels

Jolanda zei

Nou , ik hou me ook aanbevolen. Ik begin net weer met haken en breien na een aantal jaren niets op dat gebied gedaan te hebben. En rondbreien heb ik nog nooit gedaan!
Bovendien vind ik 't altijd leuk om werkjes van anderen te bekijken...

Collie-Collie.com zei

Ja.... wat leuk die bal en die ster... Ik heb het tot nog toe alleen maar bij twee breinaalden gehouden. Maar ik wil best wel meer weten hoe te breien met een rondbreinaald en zeker zo'n ster... is superleuk!!

Groetjes, Collie

YKO zei

Hoi Karien sluit me aan in de rij.
Ik wil ook nog wel wat uitleg.
Want ik snap er niks van dat zo iets klein om een rondbreinaald kunt breien, ik krijg het niet voor elkaar.
Dus help me

Groet Ineke

Karien zei

@Mariam, een vertaling van het Noorse boek is er al! Het heet volgens mij 'kerstballen breien'.
@Christina, als ik gewoon brei, houd ik de breinaald niet onder mijn arm of oksel, dus ik kan je denk ik niet helpen.
@Cisca, dit jaar zal wat mij betreft niet meer lukken, want ik zal hoogstens een keer per week iets erover schrijven. En dan vanaf de basis, dus dat zal wel wat tijd nemen. Dus je krijgt heel wat tijd om alvast voor volgend jaar aan de slag te gaan!

Karien zei

@Mariam, ik was nog een vraagje van je vergeten. De Noren breien met vijf korte naaldjes (zoals ze ook sokken breien), en ze hebben in een interview gezegd dat het niet kan op een rondbreinaald... zij kunnen dus ook nog wat leren!

Anoniem zei

Karien
Wanneer je in januari begint met je 'cursus' breien op een rondbreinaald, dan kunnen we in december 2012 een boom vol gebreide versieringen hebben.
Ik kijk uit naar je cursus!

Sokken brei ik met korte naaldjes, die ik ongeveer 10 jaar geleden in Denemarken heb gekocht!
Mariam

Lisette zei

Wat een leuke dingen kun je toch breien!
Ik heb echt twee linkerhanden wat handwerken betreft, maar ik geniet er altijd van als ik het voorbij zie komen op allerlei blogs!

astrid zei

Heel graag Karien! En wat ben je toch een duizendpoot!

Roos zei

Die ster vind ik heel mooi.

Marijke zei

Ik kan zelfs nog geen steek opzetten. Daarvoor zal ik Google moeten gebruiken. Heb wel net twee gewone breinaalden gekocht. Wellicht is zo'n rondbreinaald ook niet duur, en is het simpel.
Ook al hoef ik geen ballen voor de Kerstboom, zo'n ster vind ik wel erg leuk.

loesje zei

Van die ster zou ik het patrron wel willen hebben. Daarmee kom ik misschien van mijn ballenbreiverslaving af.

Annemieke zei

Ja, dat zou ik heel graag willen leren. Ik weet eigenlijk niet eens hoe een rondbreinaald eruit ziet.

Mellody zei

Leuk!! Dat zou ik ook wel willen weten...

IngeDeV zei

Hallokes allemaal,
Ik ben wel wegwijs met het gebruik van rondbreinaalden,vooral de looping en twee sokken tegelijk.
toch wil ik graag nog bijleren en kijk uit naar je blogs erover,Groetjes IngeDeV