dinsdag 17 januari 2012

Lekker thuis

Frank was vandaag een dagje vrij. De andere Achterbergjes waren wel naar school, dus hadden we het rijk alleen, samen met Bart dan natuurlijk.
Gisteravond, toen we bespraken wat we allemaal zouden gaan doen, kwam er een mailtje van de juf van Frank. Over wat er die dag op school gebeurd was. En wat Frank zelf helemaal was vergeten ('het ging vandaag goed op school mam'). Hij was tijdens de eerste les (spelling) al afgehaakt, en had de rest van de dag al het werk geweigerd. En de juf geschopt en geslagen toen hij naar de time-out moest. En of wij op het matje wilden komen. Op maandag, dinsdag of vrijdag. En of Frank op zijn vrije dinsdag al zijn schoolwerk van maandag thuis wilde maken - het zat in zijn tas.
Oeps, daar volgde een pittig gesprekje op! Hier schrikken we nog steeds van. Thuis gaat het immers aardig goed. Op de jongensclub gaat het volgens mij ook prima, en zulk gedrag heeft Frank zelfs op zijn vorige school nooit durven vertonen. En Frank zelf was het gewoon vergeten... Ja, toen we het erover hadden, werd hij boos. En hij wist echt niet waarom hij steeds op slot raakt op school. Toen hebben we maar samen gebeden. Want we willen wel graag weten hoe het komt, want dan weten we ook wat we eraan kunnen doen. Na het bidden zei Frank ineens: misschien weet ik het. Ik vind het saai. Aha, dat was een eye-opener! Echt, ik meen het. Hoewel we hetzelfde al twee keer eerder - zij het in iets andere vorm - bij de hand hebben gehad. Frank krijgt gewoon te weinig uitdaging. Hij snapt de stof al voordat het helemaal is uitgelegd, en dan moet hij het ook nog eens vierentwintig keer achter elkaar opschrijven. Geen wonder dat hij dat niet wil (wat niet wil zeggen dat ik hem gelijk geef!).

Maar goed, Frank had dus vandaag werk te doen thuis. En dat wilde hij best. Hij mocht zelf kiezen: eerst topografie. Terwijl ik de kleurtjes ging halen, zocht hij alvast uit zichzelf op waar de plaatsen lagen die hij moest kleuren. En in no time was het af. Toen spelling. Ook in no time af. Daarna taal, dat ging iets moeilijker, want lange rijtjes opschrijven om te laten zien dat je het snapt. En hij snapte het al lang, maar dat schrijven hè, dat gaat niet zo snel. De concentratie was inmiddels ook aardig gezakt, dus stelden we het rekenwerk maar uit totdat Bart zou slapen. En dat ging gelukkig ook weer helemaal goed, met wat hulp van André.

Soms hè, soms zou ik wel willen dat we Frank thuisonderwijs mochten geven.

9 opmerkingen:

hartelijk zei

En waarom zou dat niet mogen???

Ciska zei

Wat naar dat hij toch niet altijd lekker op z'n plekje/in z'n vel zit op school. Thuisonderwijs wordt zo hier en daar best gegeven maar of dat de beste oplossing is weet ik niet. Hij moet toch leren sociaal-emotioneel zich te handhaven in een andere setting dan thuis. Maar meer uitdaging op school is toch niet teveel gevraagd? Hij moet nu leren aan te geven dat hij zich verveeld voor de stoppen door slaan. Dat kan op school toch ook met smillies.... heel veel succes in ieder geval.

Jolanda zei

Zo moeilijk lijkt me dat... als het niet lekker loopt op school. En als de stof te moeilijk is, is dat erg naar, maar dit is toch ook heel vervelend.
In elk geval hebben jullie nu duidelijk waar Franks gedrag op school door komt. Ik wens je veel wijsheid toe, ook voor dat gesprek.

Lisette zei

Wat naar dat Frank het niet naar z'n zin heeft op school.
Naar voor jullie, maar natuurlijk vooral naar voor Frank.
Heel veel sterkte, wijsheid en kracht toegewenst om tot een goede oplossing/verbetering te komen!

Wieke van Keulen zei

Tjonge, wat een verhaal Karien. Ik heb bewondering voor je dat je dit deelt en dat je goed naar je zoon luistert en hem toch weet uit te dagen. Sterkte met de "strijd".

Cisca, Servie zei

Vreselijk is het voor een kind als hij het niet naar z,n zin heeft op school. Positief is dat het niet lang bij hem blijft hangen en dus niet de hele tijd loopt te bokken. Karien weet je wat ik op de foto zag. Ik heb hier in Servie dezelfde overgordijnen hangen.Ik heb de foto expres extra goed bekeken . groetjes

Jantine zei

Dan zou je denken dat ze hem op een andere school toch beter zouden snappen. En wat knap dat hij zelf kan aangeven wat het probleem is. Lijkt me dat de school daar wat mee moet. Succes met op het matje te komen, lijkt mij (en ik ben zelf juf) dat er werk aan de winkel is voor de school.

Home Sweet Home zei

Hoihoi

Wat een ellende is het als 1 van je kinderen het gewoon niet prettig heeft op school, hier gaat dat ook allemaal niet vanzelf (zachtjes uitgedrukt) en ik heb (en denk nog soms) kon ik hem maar thuis lesgeven, maar of dat het juiste is voor je kind vraag ik me af, maar ik begrijp je gedachte en gevoel wel heel goed!
sterkte ermee!

Anoniem zei

Ik begrijp je laatste zin zo goed!!
groetjes,
San