zondag 22 januari 2012

Vrolijk breien

De kleuren apart doen pijn aan je ogen, maar het is wel heel vrolijk breien zo! In een oude Ariadne vond ik een aparte breisteek, gebruikt voor een boord. De helft van de steken wordt vijf toeren lang niet gebreid, de andere helft wel, en in de zesde toer komt alles weer samen met als gevolg dat er een richel ontstaat. Een luchtkussentje. En omdat het een stevig breiwerk oplevert, heel erg geschikt voor een hoesje voor de mobiel.

Voor wie het wil uitproberen:
Zet het gewenste aantal steken op, als je heen en weer breit een oneven aantal.
1e toer: recht breien.
2e toer: 1 st averecht, haal de draad naar achteren, haal de volgende steek af, draad weer naar voren. Herhaal dit steeds, de laatste averecht breien.
3e toer: 1 st. recht, draad naar voren, haal de volgende steek af, draad terug. Herhaal dit steeds, de laatste recht breien.
4e, 5e en 6e toer: zoals de 2e en de 3e.
7e toer: (evt. met de nieuwe kleur) alle steken recht.
Steeds toer 2 t/m 7 herhalen. Volgens mij klopt het zo, hoewel ik het zelf in het rond heb gebreid, dus alle steken recht.

En nog een leuke breitip: op de site van het Noorse Garnstudio kun je heel veel brei- en haakfilmpjes bekijken. Met Nederlandse toelichting! Elastisch opzetten op een x aantal manieren, elastisch afwerken (zoals dit mobielhoesje, met een 'tub').

5 opmerkingen:

Wieke van Keulen zei

Wat een leuke tip, Karien. Dank je wel voor het delen. Ik ga hem vast ook een keer uitproberen.

Jolanda zei

Die oude bladen leveren nog leuke patroontjes op, je ziet het allemaal weer terugkomen.
Bedankt voor het patroon, ik zal eens vragen of onze meiden interesse hebben.... ze hebben nu een oud jongenssokje ervoor.
Ben je weer wat opgeknapt?

Lisette zei

Wat een heerlijk vrolijke kleuren!
Voor de rest kan ik er weinig over zeggen, want van breien heb ik echt geen kaas gegeten ;-)

Ik hoop dat je je inmiddels weer wat beter voelt!

Anoniem zei

Ziet er prachtig uit . 1 ding snap ik niet helemaal ; nld 4 /5 / 6 breien zoals nld 2 & 3 .
Is het dan nld 4 als 2 , nld 5 als 3 en nld 6 weer als 2 ??

groetjes Monique

Karien zei

Ja klopt Monique! Komt denk ik doordat ik het zelf in het rond breide, zonder verschil tussen heen- en teruggaande naald.