dinsdag 20 maart 2012

Ritsreparatie

Sommige ritsen zijn gauw stuk. En tegenwoordig kun je soms beter een nieuwe jas kopen dan de rits repareren, al kun je dat zelf. Ritsen zijn gewoon duur. De Achterbergse jasjes niet.

Inmiddels weten we zo'n beetje hoe een rits in elkaar steekt. En dat je hem soms ook redelijk makkelijk kunt repareren. Nadat André dat een tijdje geleden met een jas van Danny had uitgehaald (die heeft nu een bruine rits met een witte ritstrekker erop), was het vanmorgen mijn beurt om de rits van Chris' jas te repareren. Het trekkertje was finaal doormidden gebroken, dat was niet te repareren natuurlijk. Maar gelukkig heb ik vroeger jarenlang knopen en ritsen afgetornd van kledingstukken die versleten waren, dus hadden we nog een deelbare rits liggen. Nu niet meer. Het (witte) trekkertje is eraf. Die zit nu op de jas van Chris. Het is een beetje een geduw om hem erop te krijgen, maar als het eenmaal gelukt is, gaat het weer als een trein.

Nu het ophanglusje nog repareren...

2 opmerkingen:

Wieke van Keulen zei

Wat een slim idee. Onbegrijpelijk vind ik het dat de risten altijd kapot gaan. En het lijkt wel dat als je meer geld aan een jas uitgeeft, de rits nog sneller kapot gaat...
Wat zijn je groene mannetjes leuk!

djaktief zei

Hi Karien,

Heel herkenbaar dat van die ritsen. Soms loste ik het op door een tweede rits ertegen te stikken als de oude rits niet meer reparabel was (binnenstebuiten neerleggen zodat het stiksel niet ziet). Bij ski-jacks zitten ook vaak drukkers die door de rits zitten en je hoeft de oude rits niet uit te tornen. Zo kan een jas nog een tijdje mee. Altijd handig als speeljas of tegen de seizoenswissel.

groetjes,

Dorothé

ps ik kwam op je blog via braasbaals blog