woensdag 23 mei 2012

'Even wennen'


Het is zo genieten van Bart! Hij is volgens mij best goed met taal en wil het graag goed zeggen. De 'r' is natuurlijk altijd moeilijk. Bart heeft een poosje als een klein Chineesje gepraat, door voor elke 'r' een 'l' te zeggen. Dat klonk natuurlijk heel koddig, als hij het bijvoorbeeld over 'Hally' had.

Nu zit hij in een volgende fase: voor elke 'r' een 'w'. Niet aan het eind van een lettergreep, maar als hij duidelijk hoorbaar moet worden uitgesproken.

Zo hebben we een heel lijstje met leuke woorden, en dan uit de mond van zo'n dreumes van 2:

even wennen
een, twee, dwie
Hewe, houd ook deze nacht, over Bartje twouw de wacht
duifies, duifies, kom es bij Gewwitje
een voor de meester, en een voor zijn vwouw
ewin, ewop (erin, erop)
zijn ene broer heet nu Hawwy, en de andere Kwis
en tijdens het fietsen zagen we 'gwas, gwas, en nog meer gwas'

's morgens wil hij een bwoodje met pasta, en melk met een wietje

en zo zou ik elke dag aanvullingen kunnen  toevoegen...

4 opmerkingen:

baasbraal zei

O, heerlijk die spraak-taalontwikkeling! Genieten, voor je het weet slaan ze je om je oren met hn taal.....

Karien zei

Vanmorgen: mama, mag ik een bwoodje met pasta? En melk met een wietje?

Karien zei

En terwijl ik dit zit te typen, zit hij op mijn schoot en zegt: mama, deze is gwappig (de foto van de oven op het blog)

Anoniem zei

Mijn zoon kon ook de "R"niet zeggen, en wij hadden hem geleerd " De groene draak eet een broodje stroop"
lol!

Marijke