donderdag 31 mei 2012

Gezonde(re) speculaasjes

Sommige mensen vinden dat speculaasjes horen bij de Sinterklaas-tijd. De Achterbergen vinden dat speculaasjes horen bij de tijd-dat-er-weer-een-grote-oven-in-de-keuken-staat. Dus werd er vandaag gebakken. Met heel veel plezier, want de Achterbergen hebben een heuse speculaasplank! Waaraan al heel wat zoete herinneringen kleven.

Wil je net iets gezondere speculaasjes dan die van de supermarkt? Je zou dit recept kunnen uitproberen. Heb je geen speculaasplank? Maak dan gewoon platte koekjes, zo'n 3 mm dik. Formaat naar wens.

Doe 110 g margarine met 90 g rietsuiker en een klein beetje zout in een kom. Roeren tot alles zacht is. Doe er dan 3 flinke theelepels speculaaskruiden bij, 100 g volkoren meel en 100 g zelfrijzend bakmeel. Een klein scheutje melk (of een eetlepel losgeklopt ei - als je weet wat je met de rest van het ei wilt doen). Goed door elkaar kneden tot het niet te droog en niet te nat is. Een samenhangend stuk deeg dus, dat niet aan je handen plakt.

Vanaf hier is het erg leuk om met kinderen te doen: Bestrooi een speculaasplank met bloem, klop het teveel eraf en duw het deeg in de vormen. Het mag er aan de bovenkant bovenuit steken. Klop het deeg goed aan, houd je ene hand op het deeg, en snijd met een mes het teveel aan deeg eraf, horizontaal over de plank heen en weer snijden. Zoek evt. op Youtube naar een filmpje. Draai de plank met een flinke klap om op het aanrecht, help evt. met een scherp mesje de koekjes om los te komen aan de randen.

Leg de speculaasjes op een bakplaat en bak ze 20 minuten op 170 graden.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ah, wat leuk, ik heb net 2 weken terug zo'n plankje bij de ruilwinkel gekocht......uhh..geruild, bedoel ik.
Bedankt voor je recept.
Gr. Yvonne.