woensdag 6 juni 2012

Een makkelijke logé

Een week of twee geleden kwam Herman mee met Frank. Hij zat in zijn schooltas. Overdag was zijn komst al aangekondigd door middel van een e-mailtje met gebruiksaanwijzing. Want hoewel Herman een makkelijke logé is, een gebruiksaanwijzing heeft hij wel.

Het kwam eigenlijk toch niet zo goed uit, dit logeerpartijtje. Daarom stopten de Achterbergen Herman pardoes in de diepvries. Daarna gingen wij een paar dagen naar Pagedal. Herman had het intussen best goed hoor, hij kan best tegen een beetje kou.

Vorige week haalden we Herman uit de diepvries en lieten hem langzaam op temperatuur komen. Geheel volgens voorschrift gaven we hem pas na een dag of vier wat te eten - heel ongezond eten moet ik zeggen: alleen maar suiker, wit meel en melk. De volgende dagen roerden we hem twee of drie keer per dag goed door. Hij liet allemaal vriendelijke bubbeltjes zien, dat was een goed teken.
Gisteren was alweer dag negen van de logeerpartij. We gaven Herman nog een keer goed te eten, en toen verdeelden we hem over vijf bakjes. Twee bakjes werden weggebracht naar oud-klasgenootjes van Frank, die bij ons in de buurt wonen. Een derde bakje ging naar een broer van mij. Het vierde bakje staat weer in de vriezer, voor als de Achterbergen weer zin krijgen in een nieuwe logeerpartij. En het vijfde bakje? Dat hebben we vandaag goed aangevuld, onder andere met eieren, appels en kaneel. En toen mocht Herman een uur in de oven.

Eenmaal gebakken, bleef Herman niet lang meer heel. De Achterbergen lieten zich hem goed smaken... over niet al te lange tijd zal deze logé via een minder gebruikelijke weg ons huis verlaten.

Totdat we zijn ingevroren gedeelte weer tevoorschijn halen. En dat misschien weer laten groeien... of gewoon ook bakken.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Nou Karien,

'k Weet hoe heerlijk Herman is, ik kom graag eens een deel bij je halen...

De gebakken Herman ziet er trouwens goed uit!

Groeten van Marijke

Karien zei

Meen je dat Marijke? In dat geval bak ik hem niet, maar laten we hem gewoon weer groeien. Maakt het nog uit wanneer?

mama Jesje zei

mmmmm heerlijk zou ik ook wel willen! maar te ver weg helaas.... eetse:)

Trudy zei

Hee, die heeft bij ons ook vaak gelogeerd. Goeie gast en nog lekker ook ; )

Anoniem zei

Hoi Karien,

Aanstaande zaterdagavond en zondagavond werk ik en kom ik bij jullie langs...

Maar als het handiger is om Herman nog even in te vriezen is het voor mij ook prima, laat maar weten wat je uitkomt.

groeten van Marijke
(lijkt me ook heel leuk om je eens in levende lijve te zien, zo jammer dat we dicht bij elkaar wonen, maar dat er door drukte nog niet van is gekomen eens aan te gaan)

Karien zei

Ik haal hem gauw uit de vriezer, dan heb ik vast nog tijd om hem een beetje aan te vullen. Het is dan wel niet na 9 dagen, maar dan hoef ik hem ook niet in vijven te verdelen, maar in drieën. Het werkt toch hetzelfde als een zuurdesembrood, daar heb ik inmiddels ook heel wat ervaring mee. Leuk! We zien wel hoe het loopt, probeer gewoon. Op zaterdagavond vroeg en laat moet ik altijd even rijden (voor en na de jeugdsamenkomst).

Ciska zei

Wij hadden ook Herman maar vonden hem wel een beetje stinken :-) maar na afbakken was hij heerlijk!

Anoniem zei

Hoi Karien! Naar aanleiding van jouw berichtjes ben ik gaan googelen en nu ben ik ook bezig om een Herman te maken. Ik bedacht me alleen dat het niet zo handig van mij is om er mee te beginnen zo vlak voor de schoolvakantie.. ik ben heel benieuwd of het gaat lukken en hoe hij smaakt! groetjes, Geke