vrijdag 26 oktober 2012

Een keiharde les

Een nogal opzienbarend berichtje over een (christelijke) school ergens in een dunbevolkt gebied in Nederland. De school telt 50 leerlingen, dat is misschien niet veel, maar zo lang het er meer zijn dan 23 heeft de school bestaansrecht. Het is de enige school in een klein dorp, dus veel concurrentie is er niet echt.
Dan stuurt een van de leerkrachten een e-mail waarin ouders door het slijk worden gehaald. Aan wie de mail gestuurd werd is niet bekend, maar de mail kwam per ongeluk ook bij ouders terecht. En daarna bij meer ouders. Toen de school na de herfstvakantie weer haar 50 leerlingen wilde verwelkomen, kwamen er maar 15 opdagen. De andere 35 leerlingen waren door hun ouders inmiddels bij een andere school aangemeld. Een inderhaast opgetrommelde bemiddelaar kon de breuk niet meer lijmen - volgens de ouders was het vertrouwen te ernstig beschadigd. De school kan de deuren nu ook voor de resterende 15 leerlingen sluiten, want 15 is geen 23...

Wat een keiharde les! Het heeft mij aan het denken gezet. Wat doe ik met negatieve dingen over anderen? Mocht het al zo zijn dat ik het met iemand anders wil bespreken, op welke manier doe ik dat? Ik ben ontzettend blij met mijn opvoeding op dit gebied: mijn ouders leerden ons om altijd zo over andere mensen te praten (of te schrijven) dat ze er zelf bij zouden mogen zijn. Dat het hen niet zou schaden als het hen per ongeluk ter ore zou komen. Zelfs al zou je het hebben over de minder positieve kanten van de ander, de manier waarop het wordt besproken, met de bedoeling om ze te helpen bijvoorbeeld, zou duidelijk te merken moeten zijn.

En het mag duidelijk zijn, ordinaire roddel hoort nergens thuis, en al helemaal niet in een christenleven!

4 opmerkingen:

Jedidja zei

O, hier krijg ik het koud van!

Good Old Household zei

Daar kunnen we toch alleen maar 'amen' op zeggen?

Anoniem zei

in geen enkel leven, waarom specifiek niet in een christenleven?
is er verschil?

Berber

Karien zei

@Berber, jij en ik zouden misschien vinden dat er geen verschil zou moeten zijn, maar ik denk zo dat er veel mensen zijn met een andere mening. Anders zouden de roddelbladen wel kunnen stoppen.