woensdag 21 november 2012

Brood bakken zonder kneden

Op een van de Noorse websites die ik voor het vertalen van een paar recepten doorkeek, kwam ik een aantal recepten tegen voor kneedvrij brood. Dat is nou net iets voor de Achterbergen! Ik had er nog nooit van gehoord, maar als je het internet moet geloven, is dit al een hype sinds 2006 en zijn er alleen maar enthousiaste recensies over.

Daarom zet ik het recept hier maar neer zonder het eerst te hebben uitgeprobeerd. Herstel: ik ben het recept nu (dubbel) aan het uitproberen.

Kneedvrij brood

Ingrediënten: 500 gram bloem - 1/4 theelepel droge gist - 1 1/2 theelepel zout - 400 ml water, op kamertemperatuur

Doe de droge ingrediënten in een afsluitbare kom. Roer er het water door. Je hebt nu een nogal plakkerig deeg. Dek de kom af en laat hem 12 tot 24 uur staan. Maakt niet zoveel uit hoe lang precies.

Leg een stuk bakpapier op een dienblad of op het aanrecht en bestrooi dat ruim met bloem. Laat het deeg erop 'vallen', en vouw het deeg een keer of 8 met behulp van een spatel. (kijk via de link hieronder naar een video van dit recept (in het Noors) dan wordt het helemaal duidelijk). Leg het deeg met de  naad naar beneden op het bakpapier, zet de kom er overheen en laat nog 2 uur rijzen.
Tip: om straks het brood makkelijk in de pan te kunnen doen, kun je ook een stuk bakpapier in een beslagkom duwen, leg daar het deeg op. Dek af met plasticfolie om nog 2 uur te kunnen laten rijzen. Als het tijd is om het deeg in de hete pan te doen, hoef je alleen maar het bakpapier uit de beslagkom te tillen en het in de pan te laten zakken.

Verwarm de oven op 250 graden, laat de vorm erin mee opwarmen. Het moet een vorm zijn met deksel, zoals een ovenbestendige braadpan (update: ik heb het ook een keer met een ovenschaal met deksel geprobeerd, maar het brood werd daarin niet mooi, niet genoeg doorgerezen). Kieper het gerezen deeg in de gloeiendhete vorm (nu ligt de naad boven) en zet het deksel erop. Bak het brood 30 minuten, haal dan het deksel eraf, bak nog 15 minuten bij 220 graden.

Een filmpje waarin je alle handelingen achter elkaar langs ziet komen zie je hier. Het is Noors, maar duidelijk genoeg. Zoek anders op het wereldwijde web naar informatie en recepten in het Nederlands of Engels, zoekterm "no knead bread".

Kan niet wachten tot het morgen is!

NB een bakker legt ergens uit dat het niet helemaal een goede term is, 'no knead bread'. Kneden is in dit geval iets wat helemaal door het deeg zelf gebeurt. Maakt mij niet uit: het scheelt een hele hoop werk en spierkracht!

3 opmerkingen:

Jedidja zei

Wat leuk! Het lijkt me echt apart. Ik heb Ralph vanmiddag laten kneden. Zie hier

http://showmeastorie.blogspot.nl/

Ik krijg er altijd zo'n pijn van in de gewrichten van mijn vingers

Marleen zei

Hoi Karien,
Ik heb net je blog gelezen en het filmpje bekeken. Waarom moet dat eigenlijk een vorm met een deksel zijn? Volgens mij kan dat toch ook gewoon op de bakplaat gebakken worden. Ik ben benieuwd naar je resultaat!
Zelf doe ik mijn brood 50 min. in de broodbakmachine en laat het dan nog een uur rijzen en dan nog een half uur in de oven. Erg lekker!
groetjes, Marleen

Karien zei

@Marleen, het bijzondere van dit brood is m.i. dat je het niet hoeft te kneden, het heet 'spontaan kneden'. Dat de deksel op de vorm 'moet', is omdat je dan een heel zacht brood krijgt met een enorm knapperige korst. En dat hoort volgens vele recepten per sé zo. Ik heb inmiddels ook andere recepten gezien waar ze de broden gewoon in broodvormen afbakten, zonder deksel, 't is maar wat je graag wilt denk ik.