vrijdag 14 december 2012

Broodsticks of broodvingers

Deze vingers (of zo je wilt broodsticks) zijn erg eenvoudig te maken, ze zijn geïnspireerd op dit recept.
Ze zijn uiteraard bedoeld als Halloweenrecept, maar bij de Achterbergen gaat zoiets er op andere dagen ook wel in! In het originele recept worden amandelen gebruikt als vingernagels, maar die hadden wij niet op voorraad. Wel had ik één reepje gered van een rode paprika die we de vorige avond op tafel hadden staan, daarvan konden nog mooi een paar nagels worden gesneden.

Voorbereiding: leg een stuk bakpapier op een bakplaat (je kunt de bakplaat in plaats daarvan ook met olie invetten). Bestrooi een werkvlak met bloem en zet desgewenst een weegschaal klaar. Snijd een reepje paprika in 'nagels' of leg in plaats daarvan amandelen klaar.

Werkwijze: strooi wat bloem over het gerezen basisdeeg in de kom (het recept daarvan vind je hier) en pak er een handvol deeg uit. Voor de zekerheid kun je het even op de weegschaal leggen: om en nabij de 240 gram deeg, dan kun je er 8 mee maken. Snelle rekenaars hebben natuurlijk allang uitgerekend dat je gewoon per stick/vinger 30 g deeg moet rekenen, ongeveer net zoveel als een normale boterham, je kunt dus heel eenvoudig vraag en aanbod op elkaar afstemmen.
Wij deden twee keer deze hoeveelheid, dat waren twee kleine bakplaten vol, die we tegelijk konden bakken in onze heteluchtoven.

Verdeel het stuk deeg van 240 g in 8 stukjes, dat gaat echt het allermakkelijkst met een (schone) schaar! De plakkerigheid van het deeg ga je tegen met nog meer bloem. Het is niet de bedoeling dat het bloem door het deeg gekneed wordt, alleen maar om je te behoeden voor vieze troep. Vorm van elk stukje deeg een sliert met een diameter van ruim 1 cm (of zoals gewenst). Draai de slierten een beetje, als je een 'knokkel' in de vinger wilt maken, draai je de sliert in het midden met een bultje om (zie foto's in het originele recept). Leg de slierten met een beetje tussenruimte op de bakplaat. Laat ze nu 20 minuten met rust.

Verhit de oven voor op 230 graden Celsius. Druk de vingernagels op hun plek vlak voordat ze de oven ingaan. Goed duwen, anders laten ze tijdens het bakken los. Bak de sticks/vingers 15 tot 20 minuten, of tot ze goudbruin zijn.

Gek he, onze kinderen vinden dit brood zonder beleg ook lekker!!

5 opmerkingen:

Rian zei

Heerlijk, in de kerstvakantie ga ik "jouw" manier van broodbakken eens lekker uitproberen...

baasbraal zei

Ziet er echt heel eng uit man! Dit ga ik in de Kerstvakantie maken als de kleinkinderen er zijn..... LEUK!

Jedidja zei

Brrr ...het is leuk. Maar dan met amandelen want hier lusten ze geen paprika. Zijn een beetje kiekeurig hoor.

Anoniem zei

Hoi
Wat veel inspiratie op jouw blog... Lees al een hele tijd mee en heb begin december ook jouw blog over het niet kneden brood gelezen. Helemaal enthousiast begonnen, want ik bakte altijd al zelf brood, maar vooral het kneden leverde wel eens problemen op.
dus dit leek me ideaal. Tot nu toe is het nog niet echt heel goed gelukt, vaak te slap of vochtig, maar ik blijf proberen.... staat nu weer iets te rijzen. dank voor al je inspiratie en wijze woorden.

Wendy

Karien zei

Leuk Wendy! Zoals je ziet ben ik nu overgestapt op een andere manier van niet-kneden brood maken. Daar zit net iets minder vocht in, in dat pannebrood zit wel 80% vocht (80 ml water op elke 100 g meel). Nu gebruik ik ongeveer 75% en dat bevalt mij beter.
Ik heb ook wel antwoorden op vragen gekregen op een bakkersforum dat ik ergens op internet vond. En ik merk ook dat je het soms gewoon een aantal keer moet hebben gedaan om de juiste balans te vinden, elk merk meel heeft ook weer andere eigenschappen.