zaterdag 22 december 2012

Zijn komst in de wereld

"Daarom zegt Jezus bij zijn komst in de wereld: Offers en gaven hebt U niet verlangd, maar U hebt mij een lichaam gegeven. Brand- en reinigingsoffers behaagden U niet. Toen heb ik gezegd: Hier ben ik. Want dit staat in de boekrol over mij geschreven: Ik ben gekomen, God, om Uw wil te doen." Hebr. 10:5-7 (Nieuwe Vertaling).

Over deze tekst hoorde ik ooit een toespraak op een vrouwenconferentie op Brunstad, en sindsdien komt hij me regelmatig in gedachten als ik over mijn leven of mijn dag nadenk. 

Of over deze vakantie bijvoorbeeld, die nu net begonnen is. Met alle extra drukte, onverwachte wendingen in het programma, de verwachtingen die je misschien koestert over een gezellig gezinsleven dat harmonieus doorkabbelt, de realiteit van een stelletje vermoeide kinderen die elkaar in de haren vliegen, enzovoort, enzovoort. God wil niet dat ik allerlei 'offers' breng om mijn schuld af te kopen. De kinderen bijvoorbeeld afsnauw omdat ik zo nodig de kerstboom perfect wil optuigen, en mijn vervelende gevoel daarover daarna afkoop met een traktatie. Nee, God heeft voor mij ook een wil, een die ik kan doen. Elke dag weer, ook in deze vakantie. 

Mijn grote wens is dat ik mijn innerlijke oren gebruik waar ze voor bedoeld zijn: om die aanwijzingen te horen die er echt toe doen. En ernaar te handelen uiteraard!

Dan hebben de Achterbergen misschien niet een perfecte kerstboom. Of een perfect kerstdiner. Of allerlei andere perfecte dingen. Maar wel een moeder die  rustig blijft in de stress en drukte van elke vakantiedag. Met wie het fijn is om de tijd door te brengen. Omdat ze oog heeft voor wat echt nodig is in het gezin.

Sjonge, in zo'n vakantie heb ik echt heel veel zin!

Ik wens al mijn bloglezers een heel fijne tijd toe, met alvast de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar. Het blog gaat nu - traditiegetrouw - op een laag pitje, al verwacht ik nog wel wat brood-activiteiten te plaatsen. 

6 opmerkingen:

Trudy zei

Jullie ook een fijne tijd toegewenst!

hartelijk zei

Zo'n vakantie wens ik jou toe Karien en streef er zelf ook naar.

Gezgende Feestdagen en verdere vakantie!

groetjes Adriana

Anoniem zei

Hoi Karien,

Wat een mooi stukje en een wijze les voor mij! Dank je.

Groeten van Marijke

Happy Family zei

Wat een prachtig stukje om de kerstdagen mee in te gaan. Gezegende kerstdagen. Ik lever ook steeds de strijd tussen een goede moeder zijn en perfect willen huishouden. Dat gaat niet samen, dus stellen we van nu af aan gezellig moederen bovenaan.

roos zei

Je hebt helemaal gelijk,maar we vergeten het weer zo snel.

fijne vakantie en goede kerstdagen!

met een hartelijke groet,
Roos

Jolanda zei

Heel goed! Leg de prioriteiten maar waar ze moeten liggen! De gezelligheid komt dan ook wel vanzelf.
Fijne dagen!