vrijdag 25 januari 2013

Een Aziatisch avontuur

Afgelopen week hebben de Achterbergen een aantal Aziatische broodrecepten uitgeprobeerd. Met zeer wisselend succes - zoals te verwachten was.

Op deze site van een enthousiaste Japanner heb ik ademloos een heleboel broodjes zitten te bekijken. En we besloten om met ons eigen niet-kneden deeg van half volkoren meel, half bloem een van de recepten uit te proberen. Elwin heeft de broodjes van deze eerste foto gemaakt, gevuld met tonijn en mayonaise! Hij liet een blikje tonijn uitlekken, mengde dat met mayonaise tot het er lekker uitzag, rolde het deeg dat we nog hadden uit tot een lap en stak daar allemaal rondjes uit. Op elk rondje deed hij een beetje van de tonijn en vouwde toen het lapje deeg dicht. De broodjes werden zo'n 25 minuten gebakken bij 200 graden.
En? Was het een succes? Dat hangt helemaal af van de persoon aan wie je dat vraagt. Het smaakt als een broodje met tonijn met mayonaise erdoor, verrassend genoeg.

Vervolgens maakte ik een nieuw deeg, deze keer van witte broodmix met wat suiker en ei erdoor, omdat ik een aantal zoete broodjes wilde uitproberen. Ten eerste broodjes met een vulling van rode bonenpasta, die ik hier had gezien. Ik herinnerde me dat banketspijs in goedkope stollen van witte bonen wordt gemaakt, en daarom vond ik het helemaal niet gek om de rode bonen (azukibonen) stuk te koken en te mengen met suiker, zoals kennelijk in het Verre Oosten heel normaal is en wat daar beschouwd wordt als een overheerlijke vulling van zoete broodjes of gebak. De rode bonenpasta lukte aardig goed - de smaak doet denken aan stukgekookte bruine bonen met suiker erdoor. De broodjes lukten aardig en het was erg leuk om ze te maken. De Achterbergen waren zelfs bereid om ze te proeven, maar daar bleef het deze keer bij. Geen succes. Wij hebben waarschijnlijk geen Aziatische smaakpapillen.

Voor het volgende brood dat ik wilde uitproberen (hier vind je het recept, grappig genoeg in dezelfde vorm als het kabelbrood (van de pesto) dat ik al eerder heb gemaakt) bestreek ik het uitgerolde deeg met een mengsel van een zakje Nescafé, een eetlepel suiker, een eetlepel cakemeel en 50 ml water, dat ik volgens recept gehoorzaam door elkaar had geroerd en in de magnetron aan de kook had gebracht. Het was erg leuk om te doen, het was zelfs best nog wel lekker om op te eten, en toch gun ik het geen eigen plekje op deze website. Misschien later, als ik nog iets aan de vulling heb veranderd.


De rest van het deeg werd uitgerold. Ik wilde er octopussen van maken, maar het niet-kneden deeg was daarvoor toch een beetje te slap. Na vier inzakkende octopusjes besloten we om de rest van het deeg te gebruiken voor rolletjes. Gaat ook nog eens veel sneller. In plaats van de voorgeschreven chocolate chips (niet in huis) gebruikten we pure chocoladevlokken, waarmee we de lap deeg bestrooiden voordat we hem oprolden en in schijven sneden.
De Achterbergen vonden de broodjes gelukkig lekker, maar misschien kwam dat wel doordat het gewoon Hollandse vlokken waren?

Een officieel recept maak ik hier ook niet van, omdat ik niet tevreden ben over het meel dat ik gebruikte. Waarover in een los blogpostje meer.

Geen opmerkingen: