donderdag 24 januari 2013

Genieten van de winter

Bij de Achterbergen is het nog steeds genieten van de winter. Van achter het raam dan toch zeker. De Achterbergen houden niet zoveel van kou. Ik kan het ze niet kwalijk nemen, als ik mij herinner hoe ikzelf als kind al niet erg dol was op schaatsen en in de sneeuw spelen. Al vind ik het een schitterend gezicht als andere kinderen zich urenlang vermaken met sleetje rijden (van de dijk af!) of met het maken van een sneeuwpop, of met het houden van een sneeuwballengevecht.

Maar genieten doen we wel. Van de wegen die bij ons in het dorp meestal heel snel sneeuwvrij zijn na een flinke sneeuwbui. Zodat ik ontspannen achter het stuur kan zitten genieten van al het moois buiten. En van de hete chocolademelk die niet voldoende aan te slepen lijkt te zijn. En van appels, die de Achterbergen in kleine stukjes snijden en met een scheutje water in de magnetron zacht koken, om ze vervolgens heet (met een klein beetje kaneel) op te eten. Eer iedereen voorzien is, zijn we een half uur verder, maar het is wel heel gezellig.


Nee, geen sneeuwpoppen in de Achterbergse tuin, en buiten de normale looproutes naar de schuur slechts één spoor van voetstappen in de verder ongerepte sneeuw...

Geen opmerkingen: