vrijdag 25 januari 2013

Over meelsoorten

Tot nu toe heb ik voor de niet-kneden broden vooral goedkoop meel gebruikt: volkoren tarwemeel van AH of Jumbo (ongeveer € 0,90 per kilo), en tarwebloem van C1000 basis (€ 0,33 per kilo). Waarbij mij is opgevallen dat het deeg heel erg rijst als ik alleen bloem gebruik (tegen het deksel van mijn grote Tupperwarebak aan), en minder als het een mengsel is van wit en volkoren. Hoewel het brood prima te eten is, zag ik toch nooit zulke grote gaten in ons brood als bij andere bloggers wereldwijd, daarom besloot ik het eens te proberen met meel dat speciaal voor brood was bestemd. Omdat ik goede herinneringen had aan het bakken van brood met meel van Soubry (waarmee ik indertijd veel in de broodbakmachine heb gebakken en dat wij bij de Makro halen), heb ik deze week twee keer 5 kilo van dit meel in huis gehaald: mix voor wit brood en mix voor volkorenbrood. Ter vergelijking: 5 kilo daarvan kost bijna € 7.

Helaas viel het aardig tegen. Misschien moet ik gewoon concluderen dat de mixen van Soubry niet zo geschikt zijn voor de niet-kneden broden. Het deeg rees minder goed dan wat ik gewend was, en de broodjes die ik tot nu toe ermee heb gebakken, smaken droger, gewoon minder lekker.

Eigenlijk ben ik toch wel blij met het resultaat. Wat het beste bakt, blijkt gewoon het allergoedkoopste te zijn dat ik kan vinden.
Natuurlijk zijn er nog veel andere meelsoorten die ik niet heb uitgeprobeerd. Wie weet ga ik dat nog eens doen, bijvoorbeeld met volkoren meel dat ik bij de molen kan kopen. Maar voordat het zover is, moet er eerst nog 8 kilo niet zo heel welkom meel opgebruikt worden. Want weggooien is geen optie, zo erg is het nou ook weer niet!

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja er is zeker echt tarwe/meel voor brood. Als de molenaar goede tarwe heeft (speciaal voor brood) dan is dat beter.

Karien zei

Nou, daarom had ik toch ook deze mixen geprobeerd? Ik weet het nog niet zo net...

Marleen zei

Hoi Karien,

Ik heb 't van de week geprobeerd. Meel van een boerderijwinkel, wat eigenlijk geschikt is voor de broodbakmachine, op dezelfde manier verwerkt als het kneedvrije brood... Helaas niet zo'n succes! Het rees niet zo goed, het brood werd erg vast.
Ik heb vorige week een bolusbroodkrans gebakken, dat viel beter in de smaak.
'k Vind het erg leuk om je bakmailtjes te lezen (en uit te proberen). Alleen niet zo goed voor de lijn hè?
groetjes, Marleen

Jolanda zei

Ik heb ook meestal meel van Soubry, maar nu is de broodbakker kapot dus wilde ik het deze week op de andere manier proberen. (Helaas vliegt een week voorbij, heb jij dat ook zo vaak?) De laatste tijd echter had ik ook al volkorenmeel van Jumbo gemengd met goedkope bloem gebruikt-net als jij dus. Beviel me eigenlijk goed. Ik had ook weleens meel van de molen maar daar moet ik een eindje verder voor rijden dus dan nam ik maar weer gewoon uit de supermarkt. Het molenmeel mengde ik dan ook met gewone witte bloem en voor een wit brood is het meel van de molen wat grauwig. Zelf vind ik dat niet erg, maar er zijn er van de kinderen die het liefst -als het dan witbrood moet zijn- echt hagelwitte sneetjes hebben...
Ik vind het nog steeds wel een raar idee dat je brood zou kunnen bakken zonder kneden...
Ik zal eens stoppen met typen want ik had nog andere plannen voor vandaag..;-)

baasbraal zei

Volkorenmeel rijst altijd minder dan witte bloem. Door te kneden komt er lucht in het deeg en daarvan rijst het. Die 8 kg. komen wel op, maar ik zou iedere keer dat je brood bakt er een gedeelte van dat goedkope meel door doen. Als je daar nu zulke goede ervaringen mee hebt....
Dat goedkope witte meel is vaak wel gebleekt hè, dat maakt het minder gezond

Karien zei

@Marleen, misschien is dat het inderdaad wel, dat het meel dat voor de bakmachine bedoeld is, niet geschikt is voor niet-kneden.
@baasbraal, niet-kneden brood wordt ook gekneed, maar dan spontaan. Ik heb er al eens over geschreven. Wat je anders met je handen of met een machine erdoordrukt, gebeurt als je het de tijd geeft helemaal vanzelf: het verbinden van de gluten tot strengen met behulp van het water, en de gist (zelfs een kwart theelepel per brood!) krijgt alle tijd om zich steeds te vermenigvuldigen en koolzuurgas uit te scheiden. Dat is eigenlijk de lucht die in het deeg ontstaat. Ik zie het heel mooi aan de onderkant van mijn doorzichtige bak als het deeg een paar uur heeft gestaan.

willy zei

Misschien is het slim om aan het Soubrymeel een beetje droge gist toe te voegen.Daarna gewoon jouw niet- kneden- deeg te maken.Ik ben pas begonnen met jouw recepten voor niet-kneden-deeg en dat brood is lekkerder dan alle brood dat ik gemaakt heb in mijn broodbakmachine.brooddeeg en ik zijn nooit echt vriendjes geweest.
zou ik dat ook kunnen gebruiken voor pizzabodems?
Willy

Karien zei

@Willy, wat ontzettend leuk om te lezen! Pizzabodems maak ik inderdaad ook met dit deeg. Bijvoorbeeld als ik alleen thuis ben tussen de middag, dan neem ik een stukje deeg en rek dat met mijn handen uit tot het zo groot is als de bakplaat (kan ook met de roller), gewoon met voldoende bloem om het niet te laten plakken. Het kan ongelooflijk dun worden uitgerekt, helemaal super! Er staan trouwens in het 'originele' boek van Jim Lahey ook recepten voor pizza. Succes!

willy zei

Het brood uit de broodbakmachine is veel te snel zo droog als gort.Ik ga volgende week eens een pizza proberen.Ik ben aan het afvallen (=17 kg)en als ik ze zelf maak kan ik er op doen wat ik wil en weet ik wat er in zit.
Willy

Anoniem zei

hi,

ook ik geniet van je blogjes, het meeste van je bakblogjes.
Op het moment ben ik aan het experimenteren met zuurdesem en "Herman".
Dit bevalt me erg goed en ik merk dat ik minder last heb van een opspelende buik sinds ik dit brood eet.
En ja ook ik meng mixen met witbroodmeel en of volkoren of een mengsel zoals voor mijn "zwartbrood" (eigenlijk zeggen we dit hier tegen elk roggebroodje). Spelt, boekweit volkoren, rogge en gewone bloem.
Erg lekker.
Binnenkort ga ik eens aan de slag met je niet kneden brood.
bedankt voor de fijne blogs, groet
mien

Anoniem zei

Beste Catrien
Ben een volger van je maar heb nog nooit gereageerd maar doe het bij deze.
Met niet kneden deeg heb ik geen ervaring maar wel bak ik al een poosje brood.
Ik ben altijd aan het mengen met meel maar wel het grootste deel van molenmeel. verder doe ik er een eetlepel griesmeeldoor en een goedkope vit.c tablet en eerlijk is eerlijk ik heb een schitterend broodje. de eerste 45 min. in de bbm (ik kan met mijn handen niet goed kneden) en de rest zo en afbakken in de oven.
Veel succes Lianne