donderdag 28 februari 2013

Brood en inspiratie

Eigenlijk is het allemaal heel simpel: brood bestaat uit

  • deeg (meelsoorten)
  • vulling/smaakmakers
  • vorm
Met deze drie dingen kun je bijna eindeloos variëren. Tot op zekere hoogte althans, want de meeste mensen leggen zichzelf beperkingen op. De Achterbergen willen vooral makkelijk te maken brood. En in kleine porties, die je zo in de lunchtrommel kunt stoppen om mee te nemen naar school of opleiding. Bovendien vaker hartig dan zoet. Op dit weblog verzamel ik dan ook het liefst recepten die aan de Achterbergse voorwaarden voldoen. Met af en toe een uitschieter.

De inspiratie droogde een beetje op. Natuurlijk kun je andere meelsoorten uitproberen. Of variëren met de vorm. Maar in feite blijft het toch allemaal een beetje van hetzelfde. En omdat de Achterbergen drie tot vier keer per week brood mee naar school nemen, en daarin een zeker patroon is ontstaan (één keer ham/kaas, één keer kaas/salami of ham/pizzasaus en één keer kaneelrolletjes), was de behoefte naar nieuwe inspiratie ook niet zo groot. Toch vind ik het leuk om aan de hoeveelheid recepten op het blog nieuwe te blijven toevoegen en daarom google ik soms een eind weg in alle talen die ik beheers. 

Zo vond ik op de Amerikaanse site The Fresh Loaf een uienbrood dat zijn smaak krijgt van een pakje uiensoep.  Hoewel het resultaat voor de maker ervan niet erg uitgesproken was (het smaakte niet zoveel naar uien als hij had gehoopt, maar ook niet zoveel als zijn vrouw had gevreesd), sprak het idee hiervan mij wel aan. Brood met soep is een klassieke combinatie, en op deze manier wordt het wel heel erg indringend gecombineerd. Omdat soepbrood met zichzelf in de knoop lijkt te zitten wat de keuze van een naam betreft, leek het me leuk om deegslierten in de knoop te leggen, een idee dat ik hier had gezien (in dat recept worden de deegslierten door gesmolten boter en vervolgens door kaneelsuiker gerold, in feite niets anders dan onze eigen kaneelrolletjes - het verschil tussen wel en niet kneden is op de foto's ook goed te zien: niet-kneden deeg zakt altijd wat verder uit tijdens het narijzen).

Voor de broodjes van deze foto heb ik gekozen voor champignonsoep, maar je kunt uiteraard elke soep gebruiken die je lekker vindt met brood. Gewoon je even (in ons geval) voorstellen hoe het is om dat te eten als het is afgekoeld. De meningen van de Achterbergen over de champignonsoepbroodjes zijn verdeeld, maar er is er in elk geval één die ze zo lekker vond, dat hij er tijdens het ontbijt drie heeft gegeten (en dat terwijl ze eigenlijk bedoeld waren voor meeneemlunch). Ik vond ze zelf een beetje flauw smaken, in het recept hieronder voeg ik daarom wat kruiden toe, maar dat heb ik dus  nog niet uitgeprobeerd.

Recept niet-kneden champignonsoepbroodjes (20 st.)

Snijd 250 g champignons in kleine stukjes en kook ze in 10 min. gaar in een halve liter (kippen)bouillon. Laat afkoelen, minstens tot lauwwarm. Doe 600 g meel (half volkoren/half wit) samen met iets meer dan 2 tl droge gist in een kom en roer er de afgekoelde soep door. Voeg ook wat extra kruiden toe voor een pittiger smaak (cayennepeper, paprikapoeder, evt. wat extra zout bovenop het zout dat in de bouillon zit), en net zoveel water dat je het nog kunt roeren. Er mag geen droge bloem meer zichtbaar zijn en het deeg moet iets uitzakken. Dek de kom af en laat (ruim) 2 uur bij kamertemperatuur staan. Zet de kom hierna in de koelkast. Eventueel kun je direct verder gaan, maar het deeg is beter hanteerbaar als het gekoeld is. Het blijft in de koelkast zeker een paar dagen goed, maar je kunt het ook al na een uur of twee verder verwerken.

Bereiding: haal met een deegschraper het deeg in één stuk uit de kom, laat op een met bloem bestrooid werkvlak vallen. Bestrooi de bovenkant ook ruim met bloem en verdeel het deeg (met de scherpe kant van de deegschraper) in vier stukken, die je elk weer in vijf stukjes onderverdeelt. Rol elk stukje uit tot een sliert van iets meer dan 20 cm (bij mij net iets langer dan mijn hand), gebruik extra bloem als het plakt. Leg een enkele knoop in elke sliert, knijp de twee uiteinden aan elkaar vast en leg de broodjes op een bakplaat. Laat een half uurtje staan. Bij broodjes zoals deze blijft er meestal bloem aan de buitenkant zitten, en daarom kwast ik ze in met melk voor het afbakken. Ze worden gebakken bij 200°C, ongeveer 30 minuten.

Geen opmerkingen: