maandag 4 februari 2013

Glutenvrije instantbroodjes

Het is en blijft lastig om lekker glutenvrij brood te vinden. Zo af en toe ga ik daarom op zoek naar weer een nieuw recept. Op de niet-kneden site van Artisan bread in five minutes a day wordt beweerd dat ze heerlijk glutenvrij brood kunnen maken, en omdat mijn vertrouwen in hen ver ging, ging ik ook ver om de in Nederland ongebruikelijke ingrediënten in huis te halen die daar gebruikt worden, zoals sorghummeel (een verrassend goedkoope meelsoort die ik via internet heb besteld) en tapiocabloem (bij de toko, ook goedkoop). Helaas werd het niet-kneden glutenvrije brood bij de Achterbergen niet zo'n groot succes. En zitten we met een nog niet eerder geëvenaard aantal aangebroken verpakkingen glutenvrije melen. Geen punt hoor, in allerlei vormen en in stukjes en beetjes komt het hopelijk allemaal binnen de houdbaarheidstermijn op.

Een recept dat ik in een aantal variaties al een paar keer heb gemaakt, vond ik hier. Het grote voordeel is dat je binnen een half uur nadat je tevergeefs een greep in de diepvries hebt gedaan voor glutenvrij brood, een stuk of zeven broodjes uit de oven kunt halen.
Wij mixen een aantal glutenvrije melen, gebruiken yoghurt in plaats van kwark, en bakken de broodjes in van  die eenpersoons witte souffléschaaltjes, omdat het deeg met yoghurt wat slapper is dan met kwark, en daardoor lijken de broodjes wel wat op muffins.

Glutenvrije instantbroodjes

Verwarm de oven vast voor op 190 graden Celsius. Meng in een kom 250 g glutenvrij meel met 250 g yoghurt, 1/2 theelepel zout, 1 zakje bakpoeder en 1 ei. Verdeel het mengsel over zeven souffléschaaltjes of andere eenpersoons bakvormpjes. Als je een wat steviger deeg maakt (minder yoghurt of meer meel), kun je er ook broodjes van vormen en die op bakpapier leggen. 
Bak de broodjes in ongeveer 20 minuten gaar. Laat ze in de vormpjes nog even staan, dan kun je ze er daarna makkelijk uithalen. Ik vet de vormpjes trouwens niet in.

4 opmerkingen:

Inge zei

Ik moet altijd even gaan lezen als ik ergens 'glutenvrij' zie staan, dit keer de titel van dit blogbericht dus. Maar verder zie ik geen glutenvrije recepten? Ik ben niet nieuwsgierig ;-) maar heeft een van jullie coeliakie? Groetjes, Inge (stapjeterug.blogspot.com)

Karien zei

Hoi Inge, leuke reactie (ik kom binnenkort ook even bij jou kijken). Als je op de pagina Achterbergse recepten etc. kijkt, zie je onderaan ook een rijtje glutenvrije recepten staan. En het recept voor de instantbroodjes staat toch ook in deze blogpost?
Onze dochter heeft coeliakie. En omdat het een hele kunst is om lekkere en betaalbare glutenvrije recepten te vinden, voeg ik er gewoon een rijtje aan toe, ook voor mezelf als archief.

Inge zei

Dankjewel voor je reacties hier en bij mij. Ik was een aantal jaren moderator op coeliakie-en-tarweallergieforum.nl, daar komen de lekkerste recepten voor brood, gebak ed voorbij. Maar ik ben zelf alles behalve bakwonder m.a.w. heb daar een broertje dood aan :-) Succes met (glutenvrij) bakken, het ziet er allemaal heel lekker uit!

Inge zei

(ik heb zelf 5 jaar coeliakie)