zaterdag 16 maart 2013

Sjonge, dat wist ik niet!

Winterwortels van onze supermarkt zijn zo lekker schoon. Dat was vaak een reden voor mij om ze te verkiezen boven de zanderige wortels van de groenteman, die een spoor van zand achter zich laten in boodschappentas, koelkast en keukenvloer.

Vanmorgen was de groenteman zo aardig om mij uit te leggen waarom hij alleen maar zanderige wortels wil verkopen: zo zijn ze veel langer houdbaar. En inderdaad, de wortels in die zakjes hebben veel sneller lelijke bruine plekken.

Hetzelfde geldt voor aardappels: schoongemaakte aardappels bederven veel sneller. Nu gaan de aardappels er bij de Achterbergen sowieso heel snel door, maar toch vond ik het wel prettig om te weten.

In het vervolg heten we al het extra zand dat via de groenteboer ons huis binnenkomt, dus maar van harte welkom!

5 opmerkingen:

Jolanda zei

Dit is gewoon de ouderwetse manier van bewaren, Karien. In een ouwe teil of watdanook, in het zand. Zo kun je ook kroten (rode bieten) langere tijd bewaren. En als ze wat zacht of slap geworden zijn, leg je ze gewoon een paar uurtjes voor gebruik in het water, dan zuigen ze zich vol en zijn ze weer stevig.

Karien zei

Ja, maar weten ze dat dan bij de supermarkten niet? De allermeeste mensen zullen het niet weten, helaas zijn we niet meer zo ouderwets!

Trudy zei

Weer wat geleerd! Dankjewel, en een fijn weekend!!

astrid zei

En is het ook niet zo dat als ze niet gewassen zijn, ze zoeter smaken? Ik vind het altijd weer grappig om op de markt om vieze wortels te vragen. Lekker flauw hè?!

sjouke zei

Dat is inderdaad goed om te weten. De aardappels van de groenteboer zijn hier ook altijd met grond, maar nu ik weet dat ze daardoor langer houdbaar zijn vind ik het prima!