vrijdag 26 april 2013

Speltbroodjes

Deze speltbroodjes zijn verrassend lekker! Ik heb wel eens gehoord dat er mensen zijn die geen tarwe verdragen, maar wel spelt. Hoe dan ook, deze broodjes, met een mengsel van volkoren speltmeel en gewone tarwebloem, zijn overheerlijk.

Het recept vond ik hier, met de kanttekening dat het brood op de foto op die website gemaakt is van 500 g speltbloem, terwijl ik een mengsel gebruikte van volkoren speltmeel en tarwebloem. Aan het deeg wordt sinaasappelsap toegevoegd vanwege de vitamine C, die het bakresultaat bevordert.

Roer 300 g volkoren speltmeel, 200 g tarwebloem, 1/4 tl droge gist, 1,5 tl zeezout, 3,5 dl water en 0,5 dl sinaasappelsap door elkaar. Dek de kom af en laat hem 12-20 uur bij kamertemperatuur staan.

Bestrooi een werkvlak met bloem, haal het deeg uit de kom en maak er een lange 'worst' van, gebruik bloem tegen het plakken. Verdeel het deeg in 10 gelijke stukken, vorm van elk stukje een bolletje. Leg de bolletjes op een bakplaat en laat ze een half uurtje rusten. Bak ze in 30 minuten bij 200°C goudbruin en gaar.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

hai
wat een leuke site hebben jullie.
Vraagje over de speltbroodjes... daar moet maar 1/4 theelepel gist bij? Is dat niet te weinig. Op mijn pakje gist van 7 gram staat dat dat genoeg is voor 500 gram meel (en die 7 gram gist is volgens mij meer dan die 1/4 theelepel). Ik hoor het graag...

Karien zei

De hoeveelheid gist heeft te maken met de rijstijd. Voor een heel lange rijstijd zoals in dit recept heb je maar een heel klein beetje gist nodig. Vandaar dus!

Een lange rijstijd is ook nodig omdat het deeg niet gekneed wordt. Zo krijgt het deeg genoeg tijd om glutenstrengen te vormen.

Mieke zei

Hallo,
Ik heb vandaag voor het eerst deze broodjes gemaakt.
Ik heb de helft van het recept genomen . Alleen van speltmeel.
Het deeg liep op het bakblik uit zodat ik vrij platte bolletjes kreeg. Meer korst dan brood:) .Heb ik misschien teveel vocht gebruikt? Ik had ze ook een beetje flauw.is een theelepel bij jou afgestreken of met een kop?
Ook werden ze niet zo mooi bruin als bij jou.Ik heb een combi heteluchtoven. Kan ik ze beter op een hogere temp.bakken of wat langer bakken op 200
Ik wil het luie brood ook uitproberen. Je hebt een erg leuke site

Anoniem zei

Heb ze vandaag gebakken. Mmm alleen vrij hard.
200° is dat voor gewone oven of hete lucht oven.

Karien zei

Hoi Mieke, ik zal proberen de juiste antwoorden te geven (maar ik ben geen professional).
Dat het deeg uitloopt, komt doordat het veel natter is dan normaal brooddeeg. Een oplossing is om het in een vorm(pje) te doen, of om het bakpapier eromheen wat omhoog te duwen bijvoorbeeld. Of proberen met iets minder water, zoveel dat het nog net roerbaar is. Hoe meer buitenkant, hoe meer korst inderdaad. Je zou ze op een iets lagere temperatuur kunnen bakken tot ze gaar zijn, voor een hardere korst de laatste paar minuten wat heter. Elke oven is ook weer anders, dus dat moet iedereen toch zelf uitproberen... Succes gewenst!