woensdag 8 mei 2013

Instant tasje

De Achterbergen hebben nog wel vakantie hoor, en daarom wordt er in principe niet geblogd, maar dit is te leuk om niet (meteen) te laten zien. Daarnet heb ik van een te groot geworden broek een tasje gemaakt, ik schat dat het nog geen half uurtje werk was. Wel een beetje op z'n Achterbergs, want ik was mijn speldenkussen weer eens kwijt, slechts twee spelden die ergens lagen, konden af en toe worden gebruikt.

Onderaan de (driekwart) broekspijpen zaten van die leuke ingezette stukken. Ik wilde die broek helemaal niet kwijt. Nou, dat hoefde dus niet.
De twee kontzakken zitten aan de binnenkant, kant en klare vakjes voor portemonnaie en mobiel. Zoals het hoort toch? In de kontzakken?

Wil je ook zo'n tasje maken en ben je al een beetje handig met de naaimachine, dan kun je met onderstaande aanwijzingen vast wel uit de voeten. En anders maak ik een keer een tutorial, want er volgen nog wel meer te groot geworden broeken...

Knip de binnenbeennaden vlak langs de naad in, vanaf onder tot aan het kruis. Knip de broekspijpen op die hoogte af en leg ze open op tafel. Nu ligt bij mij het mooie ingerimpelde stukje middenboven. Bepaal de vorm en maat van het tasje, dat hangt natuurlijk een beetje af van de stof, knip die vorm uit, houd rekening met een naad (bovenaan zit de naad er al). Knip de tailleband van de broek af, knip vlak langs de tailleband en als er riemlusjes op de broek zelf zitten, knip je die gewoon los waar het is vastgezet. Knip nu het achterpand van de broek af. Je hebt nu een stuk met twee kontzakken. Vouw dit stuk dubbel op de middenachternaad. Leg het uitgeknipte buitendeel van de tas erop en knip de zij- en onderkant van het tasje uit het dubbelgevouwen achterdeel. Houd er rekening mee dat de ene naad er al in zit. Houd er tevens rekening mee dat de bovennaad van het buitendeel al in de stof zit, en voor het binnendeel (met de kontzakken) een naadtoeslag moet worden gerekend.

Naai nu de binnentas en de buitentas langs de buitenrand aan elkaar. Zet de afgeknipte tailleband aan de buitentas. Stop de binnentas in de buitentas, met de verkeerde kanten tegen elkaar, en vouw de naad aan de bovenkant om. Bij mij zaten er nog van die afgeknipte stukjes van de riemlusjes, die heb ik er gewoon afgeknipt, zodat er een klein gaatje in de stof kwam, maar die viel binnen de naadtoeslag. Speld de bovenkanten aan elkaar en stik vlak langs de rand.

Ik vond het toch handiger om de tas een soort sluiting te geven. De snelst te maken sluiting was om twee reepjes van de broekresten te knippen (van ongeveer 5 cm breed), en die met omgevouwen naden dicht te stikken en aan de tas vast te naaien. Hierin kan een knoop of strik worden gelegd.

Zo, een echte Achterbergse tas. Kan ook stukken netter, maar dan moet er veel getornd en weer vastgenaaid worden. Deze keer maar niet.

Update vrijdag 10 mei: De striksluiting beviel me toch niet zo heel goed. Bij de oude kleding die bestemd is voor de kringloop zat nog een bruin joggingvest, met rits. Deze rits heb ik zo uitgeknipt dat er nog een reep stof aan weerskanten zat, en die repen heb ik aan de bovenkant van het tasje genaaid.

Mooier en prettiger!

2 opmerkingen:

Moira Doet zei

Ik vind het een kek tasje:) Doe ik je niet na!

Anoniem zei

ooit een keer van verschillende jeansbroeken een weekendtas voor mijn zoon genaaid, als patroon gebruikte ik een bestaande weekendtas en gebruikte inderdaad de kontzakken ook als zakjes, kwamen op de twee(korte) zijkanten, heel handige tas, zag er ook erg leuk uit.groet
mien