maandag 27 mei 2013

Ku lo Yuk

Dit heerlijk zoete gerecht (volgende keer toch wat minder suiker) lijkt qua smaak best wel op wat je bij de Chinees kunt halen. Bij de Achterbergen ging het makkelijk op, zelfs de Achterbergjes die normaal kieskauwen op vlees, hadden dit zo weg.
Ik heb deze met glutenvrij meel gedaan in plaats van gewone bloem, en dat ging helemaal prima.
Naar een recept uit het Blue Band vleeskookboek (maar ik moest wel even zoeken want daarin staat het als Goe lo yoek).

Ingrediënten voor een gezin à la Achterberg of voor 8 personen:
800 g hamlappen - ketjap - zout, peper, suiker - azijn - tomatenketchup - 2 winterwortels - rode en gele paprika - 2 uien - 1 blik ananasstukjes - paar bolletjes gember - knoflook - (glutenvrije) bloem - maizena - 2 eieren

Snijd de hamlappen in grote dobbelstenen, giet er 3 eetlepels ketjap overheen en wat zout en peper, en schep goed door elkaar. Laat staan.
Kook alvast de rijst en/of bami. Als dat klaar is, afgieten en in bed zetten. Het fornuis is weer vrij voor de grote wok en de pan met frituurolie.
Doe in een kom alvast 7 eetlepels suiker (dit vonden wij veel te zoet, ook omdat we er het vocht van de ananas bij hadden gedaan), 7 eetlepels ketjap, 3,5 eetlepel azijn en 7 eetlepels (hot) ketchup en zet dat apart.
Maak ook alvast het frituurbeslag, door 4 eetlepels (glutenvrije) bloem en 2 eetlepels maizena, met een snufje zout erbij, te mengen met 2 eieren.
Snijd de winterwortels in dunne schijven, de rode en de gele paprika in 2 cm grote vierkanten, en de uien in groffe stukken. Verhit een scheut olie in de wok en fruit de groenten daarin, samen met 1,5 eetlepel gesneden geconfijte gember en knoflookpoeder. Zet alvast een pannetje met een flinke laag olie op het vuur.
Als de groenten gaar genoeg zijn, het ketjapmengsel uit de kom toevoegen en af en toe wat vocht van de ananas toevoegen (tijdens het frituren).
Tegen de tijd dat de olie heet genoeg is, giet je het vlees af zodat het niet te nat is, daarna roer je het beslag er goed door. Gooi de ananas bij de groenten in de pan met zoveel sap als je nodig vindt. Roer tijdens het frituren ook af en toe in deze pan.
Frituur nu elke keer een portie vlees ongeveer 3 minuten. Doe het gefrituurde vlees bij de groenten in de pan en frituur de volgende portie.
Laat iemand de rijst en/of de bami uit bed halen en eet smakelijk!
Vergeet niet om er nog wat groente bij te serveren - dit is wel erg weinig voor zoveel mensen!

2 opmerkingen:

baasbraal zei

Biet te vaak eten: het is niet goed gecombineerd vanuit Fit for Life-oogpunt......

Karien zei

Nee, klopt Janneke. Ik had dat er nog bij willen zeggen, maar was het vergeten. Sowieso zou ik dit niet vaak eten, alleen al omdat je daarna niet veel meer met de olie kunt doen.
Maar hoewel ik dit weekend taart heb gehad (van de jongensclub vrijdag) en hierbij heb meegegeten, ben ik maandag op hetzelfde gewicht gestart als vrijdag. Bon.