dinsdag 28 mei 2013

Met zand gevuld speldenkussen - en meer over naaien

Wie de laatste dagen het dagelijks leven bij de Achterbergen in het echt zou hebben gezien, zou hebben geconcludeerd in een naaiatelier terecht te zijn gekomen. Op het beeldscherm kwamen allerlei interessante websites, weblogs en filmpjes langs, op de tafel werd VOOR HET EERST een heus patroon getekend, gewoon vanaf de maten van een mollig Achterbergje naar een heuse pyjama, en vervolgens werd de naaimachine doorgesmeerd en veelvuldig gebruikt. Het volgende Achterbergje wilde ook een op maat gemaakte pyjama, en het eerstgenoemde Achterbergje kreeg ook nog een spijkerbroek. Soms past er veel in één dag.

Een van de eerste naaibenodigdheden is een speldenkussen. Wil je leren naaien en heb je nog geen speldenkussen, dan is dit dé gelegenheid om twee vliegen in één klap te slaan. Want voor dit projectje heb je maar een piepklein restje stof nodig, en kun je mooi uitvogelen hoe dat nou werkt met 'goede kant' en 'verkeerde kant', zonder dat het er echt toe doet.
Van mijn oma, die in 1912 is geboren, leerde ik ooit dat je een speldenkussen met zand moet vullen. Waarom? Dan worden de spelden, elke keer als ze erin worden gestoken, mooi scherp geslepen. Dát is handig!

Knip voor dit speldenkussen twee vierkantjes uit een fijngeweven stof (anders loopt het zand erdoorheen), zelfgekozen formaat. Knip de vierkantjes groter dan het uiteindelijke resultaat zal zijn, bij elke naad moet een zg. naadtoeslag worden geknipt. Leg de lapjes met de goede kant op elkaar, speld ze vast en naai alle kanten dicht, laat wel een opening over voor het vullen.
Knip de naadtoeslagen op de hoeken af, vlak buiten de genaaide hoek (anders wordt het zo proppen in die hoekjes als je hem hebt gekeerd), en keer het kussentje door de opening. Je ziet nu dat de naadtoeslagen allemaal keurig aan de binnenkant zitten. Vul het speldenkussen met droog zand en naai de opening met de hand dicht.

Mijn speldenkussen heeft een sierrandje. Misschien iets voor projectje twee?

Misschien is het je al opgevallen, anders zeg ik het hier: ik heb een naaipagina geopend op dit blog. Daar zal ik een overzicht geven van alle blogjes die ik schrijf over dit onderwerp. Dat zullen vooral blogjes zijn waar ik schrijf over dingen die ikzelf moeilijk heb kunnen vinden op internet. En ik ga het ook hebben over patroontekenen. Maar daarover een andere keer meer.
Heb je ook gezien dat ik een facebook-pagina heb gemaakt? Zoek naar Naaitips en patronen. Op die pagina zal ik ook laten zien wat ik zelf zoal aan kleding maak, daarvoor wil ik dit weblog niet gebruiken, dit is geen etalage (en facebook wel...)

Geen opmerkingen: