woensdag 22 mei 2013

Niet-kneden polentabrood

Polenta is grof gemalen mais, en wij hadden al een poosje een zak daarvan in het keukenkastje staan. Je kunt er (glutenvrije) pap mee maken, maar Irene vond het niet zo lekker, dus bleef de rest staan. Gelukkig kwam ik een broodrecept tegen waarbij polenta gebruikt wordt. Ik zocht eigenlijk naar maisbrood, waarvan evenzoveel varianten schijnen te bestaan als er huisvrouwen in Texas wonen. In elk geval heb ik nu mijn eigen niet-kneden polentabroodrecept.

Voor 1 brood:
Meng 170 g polenta met 2 dl water en laat dit 15 minuten staan. Meng dit vervolgens met 420 g tarwebloem, 1,5 eetl olijfolie, 1/2 theelepel zout, 3/4 tl gist en net zoveel water als nodig is om een mooi niet-kneden deeg te krijgen (dus: je moet het nog net kunnen roeren, het mag iets uitzakken). Bedek de kom met plastic en laat bij kamertemperatuur 12 uur of langer staan. (Ik bak het liefst in de loop van de ochtend, dus ik meng het deeg de vorige dag tegen het eind van de middag).
Vet een broodbakvorm in en hevel het gerezen deeg daarin over. Laat nog een half uurtje narijzen (bij mij werd het 2 uur omdat er wat tussenkwam). Bak het polentabrood 20 minuten bij 240 graden Celsius.

Geen opmerkingen: