donderdag 30 mei 2013

Patroontekenen - de makkelijke manier

De makkelijkste manier van patroontekenen is denk ik een bestaand patroon veranderen. Dan heb je weliswaar niet zelf getekend, maar toch ook weer wel.

De broek op de foto is hetzelfde patroon als een pyjamabroek (die ik dan weer wel zelf had getekend, als oefening) voor ons 3-jarige Achterbergje. Er was  nog een restje spijkerstof, maar niet genoeg voor een lange broek. Daarom knipte ik het papieren patroon van het voorpand twee keer schuin door, het middelste stuk is geknipt van iets dikkere spijkerstof. Komt gelijk goed uit, op kniehoogte. Je krijgt hiermee zogenaamde deelnaden. De achterkant van de broek kreeg een stukje van de andere stof onderaan (zie foto onder).

De pyjamabroek had geen gulp, deze broek heeft een nepgulp gekregen. Gewoon tekenen op het papier zoals je hem wil hebben, en dan dezelfde vorm aan de andere kant van de middenvoornaad nog een keer tekenen. De middenvoornaad wordt langs die naad gestikt en daarna wordt de nepgulp omgevouwen, middenvoorlijnen op elkaar.

De tailleband is breder geworden dan de pyjama had, en kreeg elastiek erdoor. En aan de achterkant kwamen ook nog twee zakken. Afgekeken van een broek van een ander Achterbergje die toevallig in de buurt was.


Gisteren ontdekte ik trouwens nóg een manier van patroontekenen, gebaseerd op wat sommige mensen doen: kledingstuk uit elkaar halen en de losse patroondelen op andere stof leggen en uitknippen. Nou, zover ging ik niet, maar toen ik voor de oudste Achterberg het zitvlak van een broek wilde repareren door er een stuk spijkerstof achter te zetten, kwam ik erachter dat je ook het patroon van een bestaand kledingstuk kunt overnemen door het kledingstuk zo op tafel te leggen dat je elke keer een  patroondeel op papier kunt overnemen. Evt. in meerdere delen, maar het kan wel. 



4 opmerkingen:

roos zei

Hoe verzin je het! geweldig.

Ik heb nog leren tekenen en kleertjes maken op zo n klein paspopje...

Ijverig van je!

met groet, Roos

julia zei

Ik heb nog een map van me moeder met zelf patroon tekenen. Zus en ik waren 3 en 5 jaar jaren 60.Ben er gewoon blij mee

Julia

Anoniem zei

Dag Karien,

Ik bewonder altijd je verzinsels en energie, maar dit keer moest ik wel een beetje gniffelen.
Naar mijn idee, is de broek wel heel erg wijd en uit de tijd.
Tegenwoordig is het toch wat strakker allemaal?

Succes met alles, en blijf gezellig bloggen, ik lees het met veel plezier.

Groet Janna

Karien zei

Dag Janna, moet het nou ook al zo strak voor 3-jarigen? Onze Bart vindt dat niet zo fijn...