maandag 20 mei 2013

Plannen met de naaimachine

Mijn oude trouwe naaimachine, die ik heb gekocht nog voordat ik André leerde kennen, werd in de eerste jaren na aanschaf ontzettend vaak gebruikt. Op een gegeven moment naaide ik zowat alles zelf: mijn eigen kleding, later ook broeken en overhemden voor André, allerlei kinderkleertjes voor andere mensen en later ook voor de Achterbergjes, en zelfs een keer een heuse trouwjurk.
In die tijd bracht ik de naaimachine een keer voor reparatie weg en toen bleek dat de transporteur (je weet wel: dat ruwe dingetje onderaan dat de stof elke keer een stukje verder trekt) helemaal afgesleten was. Dat had die meneer van de naaimachinewinkel nog nooit meegemaakt!
En toen werd de naaimachine in de kast gezet en werd er alleen nog uitgehaald voor de onvermijdelijke herstelkarweitjes en - zucht - meterslange gordijnen. En nog eens gordijnen.

Maar nu begint het toch weer te kriebelen... Nu mijn eerste mijlpaal van 10 kilo afvallen is gehaald (JA, het is gelukt ergens in de meivakantie!!), beginnen de gedachten aan leuke zelfgemaakte kleding ook weer op te duiken. Nu helemaal, want ik heb dit boek gekocht, dat ik toevallig in een nog niet eerder ontdekte boekwinkel zag staan: Haute Couture naaitechnieken, met allerlei foefjes en mooie afwerkingen, die je dus niet in de KnipMode tegenkomt bijvoorbeeld.

Eerst nog wat kilo'tjes eraf denk ik zo, anders past het al snel niet meer en dat is ook niet de bedoeling. En... nu komt een bekentenis: eerst nog de gordijnen zomen van een aantal kamers boven, wat na de verbouwing in 2009 nog  s t e e d s  niet is gebeurd...

Het scheelt denk ik dat ik me nu een stuk fitter ben gaan voelen. Dan krijg je moed/energie om zulke projecten af te maken en aan nieuwe te beginnen!

2 opmerkingen:

roos zei

Heel goed van je!
Ik heb mijn machine ook naar de reparateur na 33 jaar en een keer onderhoudsbeurt... En ik maakte alles van mantelpakjes tot aan de trouwjurken toe...

De laatste 10 jaar naai ik niet echt meer, opeens was de lol eraf.
Maar zonder machine kun je niet.

De reparatie kost vlgs de meneer zo n 35 euro , en anders belt hij.We zien wel.

Maar goed dat jij weer het echte werk gaat doen, succes en ook veel plezier erbij.
Laat ons de resultaten maar zien! wie weet gaat het weer kriebelen.

Fijne week en een hartelijke groet,
Roos


Marijke zei

Leuk dat je weer gaat naaien. Ik kan het helaas niet zo goed, maar ben er ook wat te lui voor, daar mijn moeder het goed kan.