woensdag 12 juni 2013

Hoe krijg je een rits netjes in een gevoerd tasje....??

 Gisteren maakte ik een tweede clutch. Hiervoor gebruikte ik een tutorial van internet die me netter leek dan de vorige, door de stukjes stof die over de ritsuiteinden worden gestikt. Ik hoopte dat daarmee de hoeken van het tasje niet zo dik zouden zijn.

Helaas lukte het me totaal niet om de hoeken echt mooi te krijgen. Zo op het oog is er niets mis met het tasje, ik ga hem dan ook niet uit elkaar halen. Maar als je de hoeken even uitvergroot zie je dit:



Zo kan je hem natuurlijk niet in een webshop zetten. Als ik er (heel diep) over nadenk, denk ik dat de hierboven genoemde tutorial toch niet helemaal perfect is. Als er iemand is die goede ervaring heeft met zulke ritsen, wil je dan even met me meedenken? De buiten- en de binnenkant worden eerst kort op de aanzet van de rits doorgestikt. Daarna wordt alles zo neergelegd dat buitenkanten op elkaar liggen, de voeringdelen op elkaar, en het stukje van de rits vouw je dubbel en duw je tussen de voeringdelen. Daarna wordt alles in één keer rond (met een stukje openlaten voor het keren) op elkaar vastgestikt. En daar zit hem denk ik de kneep. En ik heb geen idee hoe ik dit met deze manier van naaien kan oplossen. Iemand anders wel?

Wat ik wel kan doen, is de rits anders afwerken en meer een werkwijze hanteren zoals ik bij deze schoudertas met rits heb gedaan (maar dan zo breed als de rits zelf):


Deze rits zit aan de kopse kant niet vast aan het stuk met de schouderband, dat kan uiteraard wel gewoon met de hand gebeuren.
Iemand nog een idee?

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Deze misschien? http://www.twelve22.org/blog/2006/07/23/zipper_tutorial/

Afke

Karien zei

Dat is precies dezelfde methode. Het probleem is dat de voering (die bij mij bovenaan dezelfde is als de buitenstof) en de buitenstof doorgestikt worden naast de naad, en dus krijg je het hele handeltje extra dik onder de naaimachine. Ik heb het nog een paar keer met een lelijke oude rits geprobeerd, en uiteindelijk krijg ik het wel wat netter, maar toch nog steeds erg dik. Dan vond ik de methode zonder flapjes denk ik nog het mooiste... Komt wel goed!
En bedankt voor het delen van de tip!

Esther zei

Hoi,

Ook ik heb zitten worstelen met die extra flapjes aan de zijkant van de rits. Wordt veeeeel te dik en is echt niet zo netjes naar buiten te draaien alsop de plaatjes :) Ben er dus ook nog niet uit hoe ik de volgende ga doen ..groet Esther