woensdag 5 juni 2013

Patroontekenen - materialen

Natuurlijk is het ontzettend handig om patroonteken-linialen aan te schaffen. Lange vooral, en waarmee je mooie haakse lijnen kunt trekken. Want met het tekenen van een rok of broek heb je lange lijnen nodig, die perfect haaks op elkaar staan. En dan kom je met een gewone geodriehoek niet zo ver, hoe nauwkeurig je ook bent.

Probleem is echter dat die mooie linialen wel erg duur zijn. En dat het veel leuker is om zelf een goed werkend, goedkoop systeem op te zetten. Hiervoor schakel ik, zoals altijd, mijn man in. Hij weet voor alles een oplossing - dat is zijn werk zelfs. Dus kwam hij aanzetten met een stuk plakfolie, met de achterkant er nog aan. Op die achterkant staat een raster getekend van ruitjes. Dat stuk folie plakten we op de tafel vast, het patroontekenpapier legde ik erop. Nu kan ik een willekeurige lijn trekken, gewoon overtrekken dus, en als ik vanaf een bepaald punt een lijn haaks daarop moet tekenen, schuif ik het papier zo dat dat punt precies op het kruispunt van die dikke lijnen ligt. Fluitje van een cent. Lijn trekken, schuiven, punt afmeten, schuiven, lijn trekken, etc.

Je kunt trouwens ook geruit patroontekenpapier kopen. Ook handig om onder het blanco papier te leggen.

3 opmerkingen:

YKO zei

En dan er nog een lange lat bij en je kunt nog gemakkelijke een lange lijn van a naar b trekken.

Succes met je naai werk

Groet Ineke

Karien zei

Ja, klopt, met die lange lat kwam André dus ook nog aanzetten...

julia zei

Ik heb een lange lat en gebruik daarbij de driehoek