maandag 17 juni 2013

Twee soorten vrouwen in Openbaring 19

Dit weekend waren de meeste Achterbergen op Pagedal. Het was een ontspannen weekend, met o.a. een bezoek aan het zwembad.

Op de samenkomst waar ik heen mocht (de andere paste ik op en ging André) werd onder meer gesproken over de twee vrouwen die in Openbaring 19 worden genoemd. De een wordt de hoer genoemd, je weet wel, iemand die meerdere mannen heeft. Heel indrukwekkend is dat dit het bijbelgedeelte is van het nieuwe testament waar voor het eerst het woord halleluja voorkomt (alle andere keren in Psalmen, de vier overige keren in Openbaring 19). Zó geweldig is het dat deze vrouw zal worden geoordeeld! Reden voor zelfonderzoek: in hoeverre is het alléén Jezus die mijn gedachten beheerst? Laat ik mij afleiden, geef ik mijn aandacht aan dingen die mij van Hem aftrekken? God behoede mij!

De andere vrouw wordt genoemd in vers 7 en 8: "de bruiloft des Lams is gekomen en zijn vrouw heeft zich gereedgemaakt; en haar is gegeven zich met blinkend en smetteloos fijn linnen te kleden, want dit fijne linnen zijn de rechtvaardige daden der heiligen".

In alles wat ik doe, gewoon in mijn dagelijks leven (jawel, bij de Achterbergen), bepaal ik zelf bij welke vrouw ik hoor. Wat een ernst, en tegelijk: wat een roeping!

2 opmerkingen:

baasbraal zei

mooi! Dit doet me denken aan een verhaal van een Indiaanse grootvader die zijn kleinkind uitlegde dat ieder mens bestaat uit twee wolven dieonderling altijd een strijd voeren: een is bloeddorstig, wreed en rauw, erop uit om direct in zijn eigen behoeften te voorzien ten koste van anderen. De andere wolf is edelmoedig, zorgzaam, dapper en verdedigt zijn pack, desnoods met gevaar voor eigen leven.
De kleinzoon vroeg hem wie van de twee wolven uiteindelijk overwon en het antwoord van de grootvader was: "De wolf die je voedt, overwint uiteindelijk".

Karien zei

Ja, zo is het! Dat verhaal ken ik ook, vond het ook ongelooflijk mooi. En het is gewoon waar (gelukkig)!