vrijdag 26 juli 2013

Babyslofjes

Van een heeel oud breiblad (ik denk van 3Suisses) heb ik nog steeds één bladzijde bewaard, met het breipatroon van deze babyslofjes. Zo'n beetje het enige dat ik nog steeds leuk vind aan die oude patronen, al zijn er mensen die er heel wat voor over zouden hebben om het complete blad in handen te krijgen...

Speciaal voor jullie heb ik de slofjes nog een keer gebreid, en en passant het patroon een beetje aangepast naar iets dikkere wol en iets mooiere uitstraling. Hieronder de werkbeschrijving.

Babyslofjes

zoollengte 9 cm

Nodig: een rest dunne wol of acryl (bijv. Yasmina (van de markt), wat ik zelf een verrassend goede kwaliteit vind ook al is het niet duur), breinaalden 3 mm (zelf gebruik ik een rondbreinaald waarop ik heen en weer brei).

Fantasiesteek: 1e naald: 1 av, * 2 st kruisen (hiervoor de 2e steek voor de 1e steek langs recht breien, daarna de 1e steek recht breien), 1 av, van * af herhalen. 2e naald: recht. Deze twee naalden steeds herhalen.

Beginnen met het zooltje. Zet 37 st op en brei in ribbelsteek:
1e naald: 1 r, 1 st meerderen*, 17 st r, 1 st meerderen, 1 st r, 1 st meerderen, 17 st r, 1 st meerderen, 1 r.
2e en alle volgende even naalden: recht.
3e naald: 2 r, 1 meerdering, 17 r, 1 meerdering, 3 r, 1 meerdering, 17 r, 1 meerdering, 2 r.
Op deze wijze elke 2e naald aan weerszijden van de 17 r steken blijven meerderen tot er 57 steken zijn, nog de laatste naald recht terug breien.
Nu 6 naalden in tricotsteek breien voor de zoolrand. Brei hierna 8 naalden in fantasiesteek, 2 naalden ribbelsteek en nog 6 naalden in tricotsteek voor de tweede rand.
Nu voor de voorvoet als volgt breien: In fantasiesteek 35 st breien, keer om, brei 13 steken terug in fantasiesteek (dat is in de teruggaande naald uiteraard gewoon recht breien) * omkeren, 12 fantasiesteek, 2 st av samenbreien (dit is de laatste steek van het middenstukje en de eerste steek van de ongebreide zijkant), omkeren, 12 steken terugbreien, 1 overhaling (de laatste steek van het middenstukje en de eerste steek van de ongebreide andere zijkant), van * af herhalen tot er nog 37 steken over zijn. Nu over alle steken breien, te beginnen met het afmaken van de eerste naald fantasiesteek (begin daarbij met een av om mooi uit te komen boven de steken van het voorvoetje). Brei alle steken recht terug. Brei een gaatjesnaald: 1 r, * 1 r, 1 omslag, 2 r sbr, herhaal van * af (= 12 gaatjes), volgende naald averecht. Brei nog 10 naalden in fantasiesteek, 2 naalden in ribbelsteek en 8 naalden in tricotsteek voor de zoom. Kant de steken soepel af OF: neem alle steken op een hulpdraad om ze later vast te mazen (dat geeft een veel soepeler afwerking).

Afwerking: Sluit de zool- en achternaad. Vouw de biezen in tricotsteek langs de zool en aan de bovenkant van het voetje dubbel, en naai aan de binnenkant van het slofje de eerste en de laatste toer hiervan tegen elkaar, zodat een stevige rand ontstaat. Vouw de zoom aan de bovenkant naar binnen om en naai of maas deze tegen de binnenkant vast.

Rijg een mooi lintje door de gaatjes.

* daar heb je het al. Het patroon vermeldt dat je een meerdering moet maken door een steek te breien in het lusje tussen de twee steken in, maar dat kan bij de eerste toer helemaal niet! Ik heb het opgelost door uit de voorgaande steek twee steken te breien: 1 r en 1 av in dezelfde steek.

voor de leuk nog een foto van het origineel:


Voor wie wil weten wat ik veranderd heb: Iets dikkere wol en iets minder steken, de voethoogte iets verminderd (anders lijken het net blokjes), voor de dubbelgenaaide randen heb ik hetzelfde aantal toeren gebruikt (in plaats van de onderste rand groter).

3 opmerkingen:

Anoniem zei

En..... Voor wie zij deze lieve slofjes?

Groetjes, Babette.

Karien zei

Haha, dat is nog de vraag Babette. Deze zijn namelijk verschillend, al valt het verschil niet echt op. Ik zou denken dat ik ermee wacht tot ik op een babyshower mag verschijnen.

Anoniem zei

Jammer dat ik die tijd allang voorbij ben!!! Ze zijn schattig!!!
Groetjes, Babette.