dinsdag 23 juli 2013

Ronde naden inknippen

Natuurlijk bij alle naaisters wel bekend: geef knipjes in een ronde naad, zodat de stof na het keren niet trekt.

Daar kan ik nog wel wat aan toevoegen, dankzij een aantal tips die ik her en der op internet heb gevonden.

Ik weet niet of meerderen dat hebben, maar mijn ronde naden (met knipjes) werden soms wel een beetje hoekerig. Gelukkig is dat niet nodig.


Ergens - ik weet helaas niet meer waar - las ik de tip om bij dikke stoffen de knipjes om en om te geven in de twee stoflagen. Dat scheelt alvast.
Een kleermaker in opleiding, die ook een blog bijhoudt, voegt daar echter nog iets aan toe. Ze schrijft: "Ik begrijp niet dat in de Burda's en Knip's van deze wereld het uitdunnen nog steeds wordt gedaan middels het maken van inknipjes, zeg maar kleine driehoekjes uitknippen tot op de naad en dan het beleg keren!! Je blijft dat aan de goede kant altijd zien. Het kan echt mooier. Als je alleen schuin inknipt tot de naad (het beleg de ene kant op en het patroondeel de andere kant op), dan krijg je echt een veel mooiere ronding". Je kunt het zelf nalezen, klik dan hier, maar je moet wel even zoeken naar het bewuste stukje (met foto's, dat dan weer wel).

De tip heb ik toegepast in de ronde naden van de jurk op de foto: tip goedgekeurd!

Geen opmerkingen: