zaterdag 27 juli 2013

Rozen haken

En toen had ik ineens zin om wat rozen te haken. Op internet zijn honderden gratis patronen te vinden, ik vond er drie die aan mijn (nogal hoge) verwachtingen voldoen. Het mooist vind ik de rozen waarvan de buitenste blaadjes groter zijn dan de binnenste. Wie dat ook vindt, heeft wellicht wat aan onderstaande beschrijvingen. Alle drie de rozen heb ik gehaakt met dunne katoen met roze kleurverloop, met een haaknaald 2,5 mm.


Grote roos

De beschrijving van de grootste roos heb ik hier vandaan. Je kunt het rechtstreeks van dat weblog maken, maar omdat het toch niet helemaal duidelijk leesbaar is, zet ik het hieronder nog eens neer. Voor mensen die liever met werktekeningen haken, is het raadzaam om wel naar de foto's via bovengenoemde link te kijken.

Begin met een ketting van 50 lossen.
1e toer: Sla drie lossen over en haak in de volgende losse: * 1 stokje, 2 lossen, 1 stokje 2 lossen, sla 2 lossen over, herhaal vanaf * tot er nog 4 lossen over zijn, sla 2 lossen over, haak in de volgende losse 1 stokje, 2 lossen en 1 stokje, 1 stokje in de laatste losse.
2e toer: 3 lossen, * haak in het 2-lossen-boogje 2 stokjes, 2 lossen, 2 stokjes, 2 lossen, sla het volgende 2-lossen-boogje over, herhaal vanaf *, laat bij de laatste herhaling de laatste 2 lossen weg en haak 1 stokje in de laatste steek.
3e toer: 3 lossen, * haak in het 2-lossen-boogje 8 dubbele stokjes, 2 lossen, 1 vaste in het volgende 2-lossen-boogje, 2 lossen, herhaal vanaf * tot er 9 blaadjes (schulpjes) zijn. Haak nu 8 stokjes per blaadje, met steeds 2 lossen, 1 vaste in het 2-lossen-boogje en 2 lossen ertussen, tot er 15 blaadjes zijn. Het laatste blaadje bestaat uit 12 stokjes, eindig met een halve vaste. Knip de draad ruim af.

In elkaar zetten: Rol de roos op, begin strak bij het blaadje van 12 stokjes. Basis is de eerste ketting van lossen, zorg dat die op dezelfde hoogte blijft (plat), en in een spiraal rondloopt. zet hem steeds met kleine steekjes vast en houd aan de voorkant in de gaten hoe het eruit komt te zien.


Middelgrote roos

Voor dit formaat heb ik een paar beschrijvingen uitgeprobeerd, de mooiste vond ik deze. Aangezien dat een Engelse beschrijving is, is het wel zo makkelijk om de Nederlandse vertaling ervan neer te zetten. Bij dezen.

Start met een ketting van 26 lossen. 
1e toer: Sla de eerste losse over, een vaste in de overige 25 lossen.
2e toer: Sla de eerste vaste over, * 5 stokjes in de volgende vaste, 1 halve vaste in de volgende vaste, herhaal vanaf * nog 4 keer (= 5 grote blaadjes). * 5 halve stokjes in de volgende vaste, 1 halve vaste in de volgende vaste, herhaal vanaf * nog 3 keer (= 4 middelgrote blaadjes). * 5 vasten in de volgende vaste, 1 halve vaste in de volgende vaste, herhaal vanaf * nog 2 keer (= 3 kleine blaadjes). 

In elkaar zetten: zie grote roos, begin bij de kleine blaadjes.


Klein roosje

Dit is officieel niet een roosjes-patroon, het patroon is gebaseerd op de dwergkwee (Latijnse naam: Chaenomeless). Voor mij is het een schattig roosje, zeker zonder de gele meeldraden.
De beschrijving heb ik, net als de vorige, hier vandaan.

Start met een ketting van 14 lossen.
1e toer: Sla de eerste losse over, een vaste in de overige 13 lossen.
2e toer: Sla de eerste vaste over, * 6 stokjes in de volgende vaste, 1 halve vaste in de volgende vaste, herhaal vanaf * nog 5 keer. Klaar!

In elkaar zetten: zie grote roos. Rol de eerste twee blaadjes extra strak op en houd tijdens het vastnaaien de voorkant in de gaten.



Geen opmerkingen: