zaterdag 10 augustus 2013

Cursus patroontekenen op YouTube (Engels)

Op YouTube vond ik toevallig een cursus patroontekenen. Het is in het Engels, door een computer ingesproken (ik vind het behoorlijk duidelijk). Hieronder een lijstje met de tot nu toe gepubliceerde filmpjes, voor toekomstige filmpjes kun je je abonneren. Deze actieve dame is ook op Facebook actief.

Ik heb de indruk dat het een behoorlijk degelijke cursus is (veel komt me bekend voor uit mijn patroontekenboek van Winifred Aldrich). Hieronder een lijst met links naar de lessen.
Update: helaas heeft de schrijfster van de cursus een aantal filmpjes ontoegankelijk gemaakt voor het gewone publiek. Het is dus niet zeker dat de links allemaal werken...

Basiscursus

Lesson 1: Bodice Sloper (basislijfje)
Lesson 2: Basic Sleeve Sloper (basispatroon mouw)
Lesson 3: Skirt Sloper (basispatroon rok)
Lesson 4: Basic trousers sloper (basispatroon broek)
Lesson 5 part 1: Dart placement rotation (verplaatsen van coupenaden)
Lesson 5 part 2: Bonus lesson (bonus: twee variaties op het lijfje)
Lesson 5 part 3: Adding fullness (volume toevoegen aan het lijfje)
Lesson 6 part 1: Flared, bell, bishop and gathered sleeve (uitlopende mouw, onderaan gerimpelde mouw, bisschopsmouw en pofmouw)
Lesson 6 part 2: Puff sleeves (two methods) (twee soorten pofmouwen)
Lesson 6 part 3: Raglan and kimono sleeve (raglan- en kimonomouwen)
Lesson 7 part 1: Collars (flat, ruffled, standing and shirt collars) (Kragen: plat, met ruches, staand en overhemdkraag)
Lesson 7 part 2: Shawl collar and lapels (sjaalkraag en reverskraag)
Lesson 8 part 1: Pant leg shapes: narrow, trapeze and flared (verschillende broekspijpen)
Lesson 8 part 2: Classic jeans cut (klassieke jeans)
Lesson 9: skirt adaptations: flared skirt, full circle skirt and a bell skirt (variaties op de rok: gerende rok, cirkelrok en gerimpelde rok)

Cursus voor gevorderden

Patroontekenen voor kinderen


Patroontekenen voor mannen


2 opmerkingen:

Joza Jagodic zei

Dat is ook handig , ik leer het uit de boeken, maar om eens iets te checken, waarom niet!!!

Astrid Santman zei

volg zelf de Rundschau methode, maar deze ziet er wat simpeler uit. Zeker de moeite dit eens uit te proberen, ofschoon ik Rundschau "love"

12 juni 2014
Astrid Santman