maandag 5 augustus 2013

Een gehaakte schaal

Dit is echt een leuk karweitje voor tussendoor. Je hoeft er echt niet zelf een kleedje voor te haken, al heb ik dat wel gedaan (met dunne katoen en haaknaald 2.5, gehaakt volgens een patroon dat bedoeld was voor haaknaald 1.25). Je kunt ook een willekeurig ander kleedje gebruiken (kringloop?), hoe dunner hoe beter zeggen ze, maar die van mij was dus niet echt superdun. Toch is het heel goed gelukt.

Los 150 g suiker op in 150 ml kokendheet water, laat even afkoelen. Doordrenk het kleedje met de suikeroplossing en breng het daarna in de vorm waarin je het wilt opdrogen, bijvoorbeeld over de onderkant van een kom die op z'n kop staat. Giet er evt. nog wat van het suikerwater overheen.

Nu begint het wachten. Een dag, een nacht, en dat is nog niet genoeg (ik dacht dus dat het hele project mislukt was), nog een dag en een nacht (ik heb het inmiddels buiten in de volle zon gezet) en het kleedje was een harde schaal geworden, zonder een spoor van stijfsel. Mooi voor op tafel, met bijvoorbeeld iets decoratiefs erin, of met verpakte chocolaadjes.

Heb je er weer genoeg van of is het vies geworden? De suiker was je er zó weer uit, daarna kun je het weer opstijven of gewoon als kleedje gebruiken.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

http://blij-dat-ik-brei.blogspot.nl/2013/08/mandje.html

Dat is toevallig!

Ria

cieltje zei

Als je hem nu insmeert met 'n mengsel van half om half water en de gewone witte houtlijm (ook bij de action te koop :) ) is hij ook waterbestendig!!!

Mona Lichtenveldt zei

Wat ontzettend leuk, ik vond jouw schaaltje echt een snoepje....en ik zie dat je van Jezus houdt. That made my day :-)
Mona