dinsdag 6 augustus 2013

Online cursus patroontekenen - de bandplooibroek

Dit is deel 2 in de serie over patroontekenen. Hier kun je lezen waar je de cursus kunt downloaden. 

En ik begin dus bij les 16 - de bandplooibroek.Waarom in hemelsnaam beginnen bij les 16? Tja, als je toch eigen baas bent... eigenlijk gewoon omdat ik dringend verlegen zat om een korte, iets wijdere broek voordat we op vakantie gaan. En omdat je broekmaten redelijk goed bij jezelf kunt opmeten: taillewijdte, heupwijdte, zithoogte en gewenste broeklengte. Die gewenste broeklengte was bij mij dus tot op de knie: je ziet: ik heb al een aanpassing aan het patroon gemaakt nog voordat er één streep op papier staat.

Mijn ervaringen met les 16

Op zich is het me reuze meegevallen, les 16. Er was slechts één klein puntje dat ik niet begreep, bij de voorbroek: op een gegeven moment gaat het over het tekenen van punt L1. Daarna staat: Met behulp van de driehoek welke tegen de punten F en J wordt gelegd tekenen we de bovenkant haaks af. Dit snap ik niet. Ik snap ook niet waarom op de tekening de middenvoorlijn boven de lijn A1-L uitkomt.
Ik heb het opgelost door vanaf L1 1 cm omhoog te gaan en daar het hoekpunt te tekenen. (Dit heb ik ook als vraag op de desbetreffende website gesteld, maar daar nog geen antwoord op gekregen.)

Al met al is het wel heel goed gelukt, al moest ik soms wel drie of vier keer lezen voordat ik begreep wat er werd bedoeld. 

In de les teken je een voorbroek en een achterbroek, inclusief zaklijn voor een insteekzak aan de voorkant. Als je al eerder broeken hebt genaaid, of je hebt patronen van andere broeken, is het vrij eenvoudig om de rest er zelf bij te tekenen: voor de voorkant bijvoorbeeld een gulp met ritssluiting en de zakdelen, voor de achterkant een opstik-zak of juist een chique paspelzak (vergeet dan niet een extra plooi in het zakdeel te maken om te voorkomen dat de zak gaat openhangen, zie uitleg hier). En dan moet er natuurlijk ook nog een tailleband komen.
Zelf heb ik het bij het allersimpelste gehouden: geen zakken, en een rits midden-achter. En een smalle tailleband met een knoop. Dit omdat ik ten eerste benieuwd was naar de pasvorm op zich, en de broek het hopelijk niet lang zal houden vanwege mijn dieet waarvan ik nog steeds hoge verwachtingen heb. 
Als stof heb ik twee verschillende dunne donkerblauwe stoffen gebruikt uit mijn voorraad restlapjes: de een voor de voorkant en de ander voor de achterkant, er zit geen rek in.
Een foto krijgen jullie lekker niet. Denk er maar een donkerblauwe bermuda bij.

1 opmerking:

gerrie zei

Als je een ritssluiting moet zetten in het voorpand naai dan eerst de beide voorpanden een klein stukje in het kruis aan elkaar. Dan heb je een vlak stuk om de rits erin te zetten. Voor de zakken; naai ze direct in het voorpand. En naai de kanten van de zak net buiten de naden vast. Daarna van de pijpen de beide zijkanten naaien en dan één pijp averecht keren en daar de andere pijp instoppen. Dan de achternaad stikken. Dit vind ik de gemakkelijkste manier voor de rits en de zakken. Maar waarschijnlijk heb jij dezelfde volgorde gedaan. Heb het goed.