woensdag 25 september 2013

Schoolbroodjes nog verder vereenvoudigd

Als je, zoals bij de Achterbergen, voor elke schooldag broodjes bakt, kan het gebeuren dat je het op een gegeven moment toch veel werk begint te vinden*. Vooral het opruimen achteraf, als er een grote lap uitgerold deeg op het aanrecht heeft gelegen (al die bloem...!). Daarom ging ik op zoek naar een alternatieve werkwijze, en die hebben we gevonden, dat wil zeggen voor de hartige broodvarianten.

Het belangrijkste verschil is dat ik het gerezen deeg direct op de bakplaat leg, bestrooi met bloem tegen het plakken en met de handen uitduw tot het de bakplaat vult. Dan komt er vulling bovenop (zoals bij een pizza) en wordt het afgebakken.

Voor jullie gemak hieronder een compleet recept met deze werkwijze:

Niet-kneden schoolbroodjes - de vereenvoudigde werkwijze

Voorbereiding

Een dag van tevoren: roer een deeg van 300 g meel (in je eigen favoriete mengsel van meelsoorten, bij de Achterbergen meestal half volkoren, half wit meel), 1/2 tl zout en ruim 1/2 tl droge gist, en ongeveer 240 ml water. Je mag geen droge ingrediënten meer zien en het deeg moet iets uitzakken. Dek de kom af en laat twee uur bij kamertemperatuur rijzen, zet de afgedekte kom daarna in de koelkast. 

Bereiding

Bekleed een bakplaat(je) met bakpapier. Haal het gerezen deeg met behulp van een deegschraper uit de kom en laat het op het bakpapier vallen. Bestrooi met bloem tegen het plakken en duw het deeg met beide handen uit tot het de bakplaat vult.
Bekleed het deeg met vulling naar keuze, bijvoorbeeld:
  • snijworst (of salami) en kaas (zie foto)
  • gesnipperde ham en geraspte kaas
  • ontbijtspek en kaas (het spek krimpt tijdens het bakken, maar de broodjes waren unaniem goedgekeurd)
  • tosti-quick-saus met ham en kaas
  • etcetera
Laat een half uurtje rusten, bak daarna af op 200 graden, ongeveer 25 minuten. 
Van deze hoeveelheid snijd je ongeveer 8 porties (die elk een equivalent zijn van ongeveer 2 boterhammen). Bij de Achterbergen wordt telkens een dubbele hoeveelheid gebakken...

* voor de duidelijkheid: niet het bakken van gewoon brood was veel werk, maar het 'schoolbrood', dat bij ons meestal bestond uit het uitrollen van het deeg, vullen, oprollen en in stukken steken, wat een aanrecht vol bloem achterliet

6 opmerkingen:

Atalanta zei

Ik vond het brooddeeg ook veel te bewerkelijk, eerst laten rijzen in een kom en dan overdoen in het bakblik, daarna weer laten rijzen enz.
Daarom meng ik het deeg in een grote kom, eigenlijk een teiltje (speciaal voor gekocht, dan gaat het mengen veel makkelijker dan in een standaard kom want daar moest ik een van mijn mannen voor lenen en nu niet meer)en stort het meteen in mijn grote broodvorm (bedekt met herbruikbaar folie zodat ik dat alleen hoef af te wassen en niet het bakblik). Daar laat ik het 12 uur in rijzen en zet het dan in de koude oven. Het wordt een prima hoog brood en het scheelt een boel geklieder.

Bedankt voor deze tip, ik ga op deze manier binnenkort pizza maken want daar zijn ze hier dol op!

san zei

Dat doe ik ook ingredienten mengen en dan rijzen in het bakblik.Werkt hier ook prima.

baasbraal zei

Allemaal leuk en aardig voor een groot gezin. Ik meng het in een emmer met deksel (speciaal voor opzij gezet) en dan doe ik per dag het deeg wat nodig is in een grote soepkom met bakpapier bekleed nadat ik het op een ...(ja, hoe heet zo'n ding?) plastic onderlegger van een taart heb gelegd, die bekleed is met bloem. In de soepkom rijst het en wordt het de eerste twintig minuten gebakken, daarna haal ik het uit de kom en bak ik het verder op mijn baksteen. Op de bodem (onder de plaat met de baksteen, ligt trouwens een grote braadslee met een laagje water Heerlijk brood heb ik iedere dag en iedere dag vers! Alleen die taartonderlegger is vies.

willy zei

Ik heb vandaag dit niet kneden brood gemaakt met geraspte kaas en ontbijtspek.Het brood is prima gelukt en smaakte heerlijk.
Ik was vroeg wakker en heb toen om half zes het deeg gemaakt, 2 uur laten rijzen en daarna in de koelkast.
Voor ik de boodschappen ging doen alles op de bakplaat gedaan en het beleg erop gedaan en op het aanrecht laten rusten.Gevraagd of de thuisblijvers de oven om 12.00 uur aan wilden zetten.Toen ik thuis kwam het brood in de oven gedaan en binnen een half uur konden we eten.
Heerlijk.Bedankt voor het vereenvoudigen, scheelt inderdaad een aanrecht vol vastgeplakte bloem.
Willy

Anoniem zei

Als je een dubbele hoeveelheid doet, doe je dan 2x achter elkaar in de oven? Of heb je een andere werkwijze?

Karien zei

Wij hebben een heteluchtoven waar je op meerdere niveaus tegelijk kunt bakken. Ik bak dus twee bakplaten vol in één keer, en dat is met deeg van 600 g meel.