maandag 14 oktober 2013

Nieuwe kookroutine

WAT moeten we vanavond eten? Die vraag heb ik me maar al te vaak veel te laat gesteld, namelijk zo tegen het eind van de middag. Wat niet altijd zo praktisch was.

Tegenwoordig gaan de Achterbergen helemaal naar het andere uiterste. In de loop van een week zoeken we voor elke dag van de volgende week (en die loopt van vrijdag tot en met donderdag, want op vrijdag worden de boodschappen gehaald) een recept uit. Deze worden op een menulijst geschreven, met verwijzing naar het desbetreffende kookboek, en alle boodschappen kunnen ook direct op het lijstje worden gezet. Vervolgens hoef ik alleen maar een blik op de lijst te werpen om te weten wat ik ga koken.

Waarbij Planning en Organisatie alweer bovenaan het lijstje staan. Geïnspireerd door een Engels boek van mijn dochter (Twelve days of Christmas van Trisha Ashley, een leuk boek, echt waar!), kijk ik de dag van tevoren al of ik misschien iets moet laten ontdooien, en weet ik ruim op tijd wanneer ik voorbereidingen moet hebben gedaan.

En mán wat scheelt dat! Het is gewoon leuk!

Nog meer voordelen:

  • kinderen mogen meedoen met het uitzoeken wat we gaan eten
  • in het opschrijfboek kun je aangeven of het geslaagd was of niet, vervolgens kan het boek worden gebruikt als inspiratiebron, andere relevante informatie kan ook toegevoegd worden
  • je kunt aparte lijsten maken met bijvoorbeeld snelklaar-recepten, last-minute-recepten of aanraders voor als er gasten komen
  • of een wensenlijstje per kookboek (echt waar, daar ben ik mee bezig!) 

7 opmerkingen:

Lena zei

Bekend probleem inderdaad. Ik heb ook al heel vaak geprobeerd om hiervoor een systeem te bedenken.

Ik ga jouw idee eens proberen, ben benieuwd

groet,

Lena

Annemarie zei

Hoi, ik ben heel benieuwd naar de schrijver van het boek van je dochter? Ik keek even snel op bol.com, maar er zijn veel boeken met die titel!

Barbara zei

Wij doen het alweer twee jaar op deze manier. Zoon beslist zo ook een beetje mee, en dat is wel zo leuk. Ik vind ook dat je een stuk voordeliger uit bent, als je 1 x per week boodschappen doet. Groetjes!

Annemieke zei

Ik had hetzelfde probleem, geeft best wat stress als je het vrij laat nog moet bedenken... Zelfs al heb je van alles in huis. Nu maak ik zondags een weekmenu voor in elk geval maandag t/m donderdag - vaak op basis van de aanbiedingen. Helpt me echt! Maandagochtend doe ik boodschappen, en vrijdags ga ik weer :)
En om 't mezelf niet te moeilijk te maken probeer ik hooguit 1 á 2x per week een 'nieuw' recept.

MaMarieke zei

Heel herkenbaar! Wij doen dit nu ook al meer dan een jaar zo en het scheelt zoveel tijd! Hier mogen de kindjes ieder 1 keer wat bepalen wat ze eten. Zo leuk en dat zijn echt lang niet altijd de P menu's. Kan me voorstellen dat je met zo'n groot gezin nog veel meer moet plannen! Succes en eet smakelijk

Anoniem zei

Twelve days of Christmas, is dat van Trisha Ashley?

Afke

Karien zei

Sorry, helemaal door mijn hoofd geschoten, ja klopt: Trisha Ashley. Een heel voorspelbaar boek, maar voor mij inspirerend wat de organisatie rond het koken betreft :-)