vrijdag 18 oktober 2013

Over tarwemeel en kastruimte

Hoeveel tarwemeelsoorten zouden er bestaan? Sommige mensen hebben een plank vol met allerlei soorten:

  • witte bloem
  • volkoren meel
  • zelfrijzend bakmeel
  • pannenkoekmeel
  • cakemeel
  • oliebollenmix
De Achterbergen hebben slechts twee soorten tarwemeel: de witte en de volkoren variant. Daarvan kun je prima zelfrijzend bakmeel maken, pannenkoeken kun je er ook prima van bakken en voor cakemeel heb je echt geen apart pak nodig. Ook niet voor oliebollen trouwens. 

Behalve ruimte in de kast scheelt het ook nog eens flink in de euro's om pannekoeken, cake en oliebollen van gewone bloem te bakken! En je kunt makkelijk je eigen draai eraan geven door te mengen met volkoren meel of smaakmakers toe te voegen. Bijvoorbeeld:

Zelfrijzend bakmeel: 
Zelfrijzend bakmeel is niets anders dan witte bloem met bakpoeder. Bakpoeder wordt in meerdere recepten gebruikt, de Achterbergen hebben dit dus meestal ook op voorraad. Als er in een recept zelfrijzend bakmeel nodig is, kun je dit zelf maken door aan elke 100 g bloem 1 tot 2 theelepels bakpoeder toe te voegen (bron: Wikipedia). 

Pannenkoekmeel: 
De Achterbergen bakken altijd pannenkoeken met een mengsel van gelijke delen volkoren meel en witte bloem. (Op elke 200 g meel doen wij er één ei bij, een snuf zout en voldoende melk om er een mooi beslag van te maken, dat niet al te dun is.) Op internet zijn talloze pannenkoekrecepten te vinden waarbij géén pannenkoekmix wordt voorgeschreven.

Cakemeel: 
Ook voor cakes zijn er talloze recepten te vinden waar géén speciale cakemix voor nodig is. Cakemix is (patent)bloem waar smaakmakers aan zijn toegevoegd, zoals zout, citroen en vanille. Met wat fantasie maak je dus je eigen favoriete cake (en je bespaart op kastruimte en euro's).

Oliebollenmix: 
Toegegeven, de Achterbergen bakken meestal met de 'echte' mix. Ze nemen nauwelijks extra plaats in omdat de mix alleen in december wordt aangeschaft en helemaal opgebruikt, en het is gewoon prettig dat je zeker weet dat ze (enigszins) geslaagd uit de olie zullen komen. Zulke overwegingen zijn in de stressvolle decemberperiode ook belangrijk.
Maar: ook oliebollenmix is in feite niets anders dan meel met toevoegingen (suiker, weipoeder, aardappelzetmeel, zout en gist, lees ik op het pak Koopmans mix dat in onze kast staat). En als je erg graag wilt besparen, kan dat met een beetje extra moeite (om een goed recept op te zoeken) heel makkelijk. Ook van zelfgemaakt oliebollenbeslag zijn op internet vele voorbeelden te vinden.

NB: Ik heb het hier uitdrukkelijk over tarwemeel. Daarnaast kun je immers heel wat andere meelsoorten in voorraad willen hebben: maïsmeel, speltmeel, glutenvrije meelsoorten, rijstebloem, etc. etc. Wij proberen - als wij variëren met broodsoorten - één extra meelsoort tegelijk op voorraad te houden, dat eerst op te gebruiken voordat er iets anders wordt aangeschaft. Zo raakt het meel ook niet snel over datum.

4 opmerkingen:

gerrie zei

In pannenkoeken doe ik backin. Anders heb ik het gevoel dat ik bierviltjes sta te bakken. En kant en klare pakken koop ik niet. Meel alleen bij een molen. Alleen het niet kneden brood blijft bij mij laag. Op jou foto's ziet het er veel luchtiger uit.
Heb het goed.

Karien zei

Backin is toch bakpoeder? Dan maak je er zelfrijzend bakmeel mee, en dat is toch prima! Zelf merk ik nauwelijks verschil, dus laat ik dat gemakshalve maar achterwege.

gerrie zei

Ik bak pannenkoeken van boekweitmeel. Boekweit neemt veel meer vocht op en bij het groeien van boekweit kunnen ze niet knoeien. Dit graan groeit op arme grond. Geen mest en geen vergif. Daarom gebruik ik ook alleen nog spelt. Ook zo'n "oergraan".

gerrie zei

Ik geef het direct toe, wat Levensmiddelen betreft ben ik doorgeslagen. Geen verkeerde Enrs, geen glucose/fructosestroop, Zelf limonadesiroop maken en jam, een groentetuintje, nu liggen kievitsbonen te drogen, zoveel mogelijk zelfvoorzienend. Biologische eitjes en groenten die ik niet in de tuin heb kopen we bij de Plattelandswinkel. En we hebben ons vergist met de aardpeer. We kunnen uitdelen !!!!