woensdag 30 oktober 2013

Schaapje

Op de site Blij dat ik brei zag ik dit schattige schaapje (gebreid met heel ander garen, dus de moeite waard om ook even te bekijken!). Het patroon daarvan is gratis te downloaden op Ravelry (een brei- en haaksite waar je je eerst moet registreren, en ALWEER een gebruikersnaam plus wachtwoord moet onthouden, maar dan heb je ook toegang tot duizenden gratis en niet-gratis patronen - dit patroon is met bovenstaande link toevallig zonder in te loggen te bereiken!). Ik zag het gelijk voor me met wat ik nog had: langharig garen (van Zeeman) als lijf en kop, en de rest met gemêleerd grijs garen (nadat ik eerst even gecheckt had waar een schaap eigenlijk wol heeft - dat blijkt zelfs ook nog verschillend te zijn).

Het patroon is in het Engels, maar dat is niet zo'n probleem. Het zijn toch steeds weer dezelfde breitermen en als je een beetje met internet overweg kunt, vind je de betekenis van onbekende termen snel. Het patroon wordt gegeven voor het breien met twee pennen. Je krijgt dan allemaal patroondelen die je dicht moet naaien. Nadat ik het eerste pootje had gebreid, besloot ik om de rest in het rond te gaan breien met mijn rondbreinaald (magic loop techniek, op mijn breisite uitgelegd via de pagina technieken, maar het kan ook met twee kleine rondbreinaaldjes die elk de helft voor hun rekening nemen). Groot voordeel is dat na het breien van elk onderdeel het direct af is (maar wel tijdens het breien vullen!), bovendien hoef je niet averecht te breien, dat vind ik zelf ook een voordeel. En bovendien heb je zo geen zichtbare naden meer.

Het resultaat is wat kleiner dan het origineel, omdat ik dun garen had en breide met 3 mm.

Is 'ie niet leuk?

2 opmerkingen:

Grace zei

Hij si lief. Al een naam bedacht?

Tecla zei

...schattig schaapje...