donderdag 17 oktober 2013

Volkoren-havermout-kaneelkoekjes

De Achterbergen beginnen er gemak van te krijgen dat de favoriete recepten online staan. Onze dochter - die een heel jaar uithuizig is - vroeg of ik drie recepten wilde mailen, maar dat was helemaal niet nodig, ze stonden alle drie online (twee glutenvrije broodjes recepten, en het recept van apple crumble). We gaan dus heerlijk door met het publiceren van onze favorieten!

Deze knapperige koekjes zijn helemaal goedgekeurd door de Achterbergen. Niet dat ik ervan heb gegeten, het gaat nu echt goed met afvallen en ik ben bang dat ik het niet bij één koekje kan laten. Het recept komt uit mijn Sainsbury's bakboek, en we hebben deze koekjes gekozen omdat onze pot golden syrup nog niet leeg is.

Knapperige volkoren-havermout-kaneelkoekjes (16)

Nodig: 125 g volkoren meel - 50 g havermout - 75 g suiker (of gebruik minder) - 1/2 theelepel natriumbicarbonaat (heb ik ooit bij de molen gehaald, heet ook wel dubbelkoolzure soda) - 1 theelepel kaneel - 75 g boter of margarine - 1 eetlepel golden syrup (of keukenstroop) - 1 eetlepel melk

Roer in een kom het meel, de havermout, de natriumbicarbonaat en kaneel door elkaar. Verhit de boter met de golden syrup en de melk zachtjes tot de boter is gesmolten en giet het bij de droge ingrediënten. Mix goed.

Vorm twee rollen van het deeg, verdeel elke rol in 8 stukken (officieel moeten het totaal 25 koekjes worden, maar dan worden ze wel erg klein), maak van elk stukje een balletje, leg op een bakplaat en druk iets uit.

Bak de koekjes goudbruin en gaar bij 180 graden, ongeveer 18 minuten (als je er toch 25 maakt, probeer dan na 15 minuten of ze klaar zijn). Laat afkoelen op de bakplaat.

2 opmerkingen:

adelheid zei

Hoi Karien,
Bedankt voor dit recept! Het lijkt me erg lekker, en ga het zeker uitproberen. Ik gebruik zelf ook baksoda, maar ik dacht dat je dat altijd moest combineren met iets zuurs, om het rijsproces op gang te krijgen. Ik zou dan die lepel melk vervangen door karnemelk. Merk jij dat de koekjes gerezen zijn, zonder toevoeging van iets zuurs?

Fijne dag verder!

Karien zei

Geen idee eigenlijk Adelheid, en ze zijn allang op, ik kan het niet meer controleren. In mijn Engelse kookboek wordt veel gewerkt met baksoda, en ik kan me niet herinneren dat daarbij zuur wordt gebruikt. Wel bij het Ierse sodabrood, maar niet gerezen brood is ook écht niet lekker.