maandag 7 oktober 2013

Wiskunde en breien

In de woonkamer staat inmiddels (weer) een extra bureautafel. Voor mijn naaiwerk wel zo prettig, dan kan ik het tenminste laten liggen als we gaan eten. Of, zoals nu, kan ik weer een breipatroon ontwerpen.

Breien is net wiskunde. Als je wat over cirkels weet, zoals het getal pi en d (de diameter), en de straal, dan is het ineens niet meer zo moeilijk om een krans te breien of te ontwerpen.

Met de ervaring die ik in de afgelopen tijd heb opgedaan, ben ik nu begonnen om een krans in de vorm van een hart te ontwerpen. En als het dan eenmaal op papier staat, is het toch zó eenvoudig! Gewoon een kwestie van pi en d. En het goede ruitjespapier.

Het breien staat overigens op een laag pitje hier. En al helemaal het uitwerken van patronen. Want mán, wat een werk is dat! Foto's nemen, iets duidelijk beschrijven, een PDF maken, toch weer fouten ontdekken, etcetera etcetera. Dat is wel iets anders dan lekker een eind weg breien en klaar. Maar ik wilde er wat mee bijverdienen, en daarom staat een aantal van mijn brei-ontwerpen op Ravelry en verkoop ik ze ook zo gewoon via de mail. En in de loop van jaren is er inderdaad wel iets mee verdiend, hoewel het nooit een hoofdinkomen zal worden. (En het is trouwens toch voor het goede doel, dus de Achterbergen zullen er in elk geval niet rijk van worden).

Ik ben benieuwd wanneer het nieuwste ontwerp gebreid en klaar is! Voorlopig ben ik dus nog niet uitgebreid.

Geen opmerkingen: