dinsdag 5 november 2013

Rimpelen

Bij de Achterbergen wordt zo af en toe ook weer genaaid. Twee Achterbergjes kregen een trui, gemaakt uit twee gekregen grote truien. En er werden twee jeanstassen gemaakt. En toen zag ik ineens een gaatje om iets uit te proberen wat ik al heel lang wilde: een nieuwe manier van rimpelen!

Je kent het wel: twee rijen steken naast elkaar, en dan voorzichtig aantrekken. Nou, dat kan. Maar deze methode gaat makkelijker en sneller. Alleszins de moeite waard om door te geven! Ik weet niet eens meer hoe ik deze tutorial gevonden heb, maar hij staat (in het Engels) al zeer uitgebreid met foto's op internet: kijk hier maar als je graag foto's van alle stappen erbij wilt zien. Hieronder zal ik het in het Nederlands beschrijven.


  • Leg de stof onder het voetje en haal de naald één keer naar beneden en weer naar boven, om  de onderdraad dóór de stof heen naar boven te halen. 
  • Trek beide draden - boven- en onderdraad - zo lang uit als de lengte van de stof die je wilt rimpelen (dit moet bij mij met het voetje omhoog, anders gaat de bovendraad vastzitten). 
  • Zet het voetje naar beneden en maak een paar steekjes terug en heen om de draden te fixeren.
  • Leg de dubbele draad over de lijn die gerimpeld moet worden, en stel de machine in op een zigzagsteek.
  • Stik voorzichtig met de zigzagsteek aan weerszijden van de dubbele draad, eroverheen.
  • Aan het eind gekomen kun je de zigzagsteek vastzetten, maar zet hierbij niet de lange uitgetrokken draad vast.
  • Knip de draden van het zigzaggen af en haal onder de machine vandaan.
  • Trek de lange draad aan om te rimpelen. Echt, gaat héél makkelijk! Trek aan tot de stof tot de gewenste lengte is ingerimpeld, zet dan de draad vast (in een 8-vorm om een ingestoken speld) om te voorkomen dat het vanzelf weer losraakt. 
  • Behalve om te rimpelen kan dit natuurlijk ook gebruikt worden om overwijdte in bijv. een mouwkop in te nemen.
  • De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik het nog niet heb uitgeprobeerd hoe het is om de gebruikte draden na het stikken van de naad uit te halen. Je stikt toch ongeveer over de draad, en dwars over het zigzagstiksel heen. Dat losmaken moet toch ook een aardig karweitje zijn. 

1 opmerking:

Jedidja zei

Naaien en naaimachines hebben we heel wat traantjes gekost. ik kon het echt niet. Nu kriebelt het wel eens ... Zal ik het toch niet eens gaan proberen.