donderdag 12 december 2013

Automatiseren

Natuurlijk hoef je niet alles in de pc te zetten, maar het kan wel handig zijn! De Achterbergen zijn hun recepten aan het automatiseren. Misschien denk je: 'die is gek'. Nou ja, dat is misschien wel zo, toch vind ik het nu al superhandig, ook al staat nog lang niet alles erin.

Ik ben dol op koken. In de keuken heb ik een hele boekenplank vol met kookboeken, bovendien een dikke map met uitgeknipte recepten. Niet zo handig als je iets wilt zoeken, al helemaal niet als je iets specifieks zoekt. Tijd om een systeem aan te brengen!

Een programma als Excel is natuurlijk bij uitstek geschikt voor dit soort overzichten. Een tabblad met geslaagde recepten, een tabblad met nog uit te proberen recepten, en een tabblad met afgekeurde recepten. Bij mij zijn de recepten gerubriceerd op soort: bijgerecht, gebak, hoofdgerecht, nagerecht, koekjes, etcetera. Ik schrijf ook de titel van het recept op zoals het in het boek staat, dan kan ik het later makkelijker terugvinden. De hoeveelheid zet ik erbij, welke attributen ik nodig heb (oven, frituur), en in een andere cel zet ik bijzonderheden, zoals: 'moet 1 dag marineren'. Ook de (belangrijkste) ingrediënten staan erbij. En natuurlijk het bewuste kookboek en op welke bladzijde het te vinden is.

Gelukkig heeft André veel Excel-ervaring, hij kon mij wegwijs maken in het ordenen, sorteren, filteren en uitlijnen. Zodat er een nette, overzichtelijke, praktische database aan het ontstaan is.

Inmiddels staat er een voorraadje van een paar honderd nog uit te proberen recepten, en het is nu al makkelijk om daaruit te kiezen. Zoek op ingrediënt (bijv. als de hamlappen in de aanbieding zijn), of op soort gerecht, maak er direct een boodschappenlijstje van (handig als de ingrediënten al in Excel staan), en voilà, het gezin kan weer een week gevarieerd eten.

Na het eten van een bewust recept besluiten de Achterbergen min of meer unaniem of het mag blijven. Met knippen en plakken komt het recept dan op het tabblad van de geslaagde recepten terecht. Mag het niet blijven, zet ik het op het tabblad 'afgekeurde recepten', met de reden erbij vermeld. 

De Achterbergen hebben nog nooit zó gevarieerd gegeten! En het leuke is, dat de culinaire productiviteit enorm is gestegen. Helemaal nu we proberen om elke week een voorgerecht, een bijzonder nagerecht, een koek of cake, koekjes en een pan soep te maken. 

Heb je eenmaal een zeer uitgebreid geslaagde-recepten-bestand, dan kun je er zelfs over denken om de menuplanning ook op te slaan, zodat je die op een gegeven moment gewoon kunt herhalen. Dan hoef je nooit meer na te denken over wat je moet eten...


NB nou zijn er al meerdere die het idee hebben aangedragen om het bestand online te zetten. MAAR het is een superpersoonlijk document, met ONZE (mogelijk) favoriete recepten erin, uit ONZE boeken die in ONZE boekenkast staan, en in ONZE map met losse recepten zitten. Hoe moet dat voor andere mensen handig zijn? Ik vind veel goed, maar niet dat de hele dag hier mensen in- en uitlopen om in onze boekenkast te neuzen. De hele beschrijving staat er trouwens ook niet bij, en dat ga ik er ook niet bijzetten, hoewel dat wel zou kunnen natuurlijk, maar zulk soort sites zijn er al, zoals smulweb bijvoorbeeld.
Dus ik weet niet zo goed wat ik met die verzoeken aanmoet...

Update NB: inmiddels heb ik begrepen dat het verzoek geldt de opzet van het Excel-bestand. Ik ga ermee aan het werk! Eerst nog een paar weken met het systeem werken en lekker blijven aanvullen, en daarna laat ik weer van me horen (op dit front dan).

6 opmerkingen:

Doortje Dartel zei

Tijd om een kookboek te laten drukken :)

Maggie zei

Leuk zeg! Deel je hem met ons?

Anoniem zei

Nou Karien dat zou geweldig zijn voor alle (grote gezinnen) moeders!
Misschien een idee om online te zetten!?😉

Groetjes Dineke

Purperpolletje zei

Ik vind het wel heel gek en jammer dat ik niet lekker bij jou mag in- en uitlopen... Dat leek me nu juist zo gezellig!

Grace zei

Ik vind juist die kookboeken zo leuk! Antwoord op je vraag: Margriet Kookboek (rode kaft). Er staan heel grappige plaatjes op elke bladzijde. Sommige dingen zouden nu niet meer zo gezegd mogen worden. Nikkertjesdrank bijvoorbeeld.

Karien zei

@Grace, ik moest even gaan zoeken om te kijken welke vraag je bedoelde, maar nee... wij hadden een andere, het heette 'kort en bondig kookboek' of zoiets. Er stond zelfs in hoe je een pas geslacht varken moest behandelen.