maandag 16 december 2013

Je eigen receptendatabase - de voordelen

Binnenkort zal ik - zoals beloofd - laten zien hoe ik de receptendatabase van de Achterbergen in Excel heb gezet. Vandaag zal ik vast de voordelen die ik er al van heb ondervonden, uiteenzetten.


  • Allereerst heb je natuurlijk de onbegrensde mogelijkheden om dingen op te schrijven. Je kunt onbeperkt dingen toevoegen, zowel onderaan de lijst als in een extra kolom. Je kunt alles zo uitgebreid omschrijven als je wilt: alles is mogelijk.
  • Als de ingrediënten (in de benodigde hoeveelheden) bij de recepten staan, hoef je bij het maken van een boodschappenlijstje maken niet steeds bij de computer vandaan te lopen om het bewuste recept op te zoeken. Ik schrijf dan op het boodschappenlijstje (A4-formaat) de dag waarop we het gaan eten erbij, dat is voor meerdere dingen handig:
  • bijv. als iets in de winkel op is, als je weet voor welke dag je het nodig hebt, weet je of je verderop in de week  nog even naar de winkel kunt, of dat je een vervangend iets moet zoeken - of misschien wissel je het eten voor twee dagen wel om.
  • Het lijstje houd ik ook na het boodschappen doen bij de hand thuis: ik onthoud niet altijd waarvoor die ene citroen (vanwege de schil) nou aangeschaft was - kijk ik naar de recepten, dan kom ik er ook niet altijd uit, want soms besluit ik om iets weg te laten - dan kan ik op het boodschappenlijstje nazoeken waarvoor die citroenschil bestemd is.
  • Het allergrootste voordeel van een database is natuurlijk dat je supersnel iets op kunt zoeken. Ik had bijvoorbeeld een half pak gezeefde tomaten nodig voor een pizza, dus had ik gezeefde tomaten over. Met de zoekfunctie zie je met één commando of je nog meer recepten hebt staan waarvoor je gezeefde tomaten nodig hebt. In dit geval stond er een tomatensoep in die ik nog graag wilde uitproberen, ik zette nog een pak gezeefde tomaten op het boodschappenlijstje zodat ik anderhalf keer de hoeveelheid kon maken (en gelukkig beviel de soep!).
  • Sorteren: omdat de recepten niet zomaar achter elkaar ingetypt zijn zoals in een tekstbestand, maar in kolommen die de verschillende categorieën inhouden, kun je ze daarop ook sorteren. Je kunt bijvoorbeeld sorteren op kookboek, om erachter te komen welke dingen je uit één bepaald kookboek wilt maken of hebt gemaakt. Of je sorteert op ingrediënt. Of op soort gerecht. Of op welke andere categorie ook die je zelf handig vond om erbij te zetten. Binnen elke sortering kun je ook extra 'lagen' toevoegen om op te sorteren. Zo staan de recepten bijvoorbeeld per soort bij elkaar, maar per soort ook nog gesorteerd op titel. 
  • Misschien voeg ik hier later nog meer voordelen toe. Dit is op zich al heel aantrekkelijk toch?

1 opmerking:

crochetcookingandmore zei

Zeker weten! Maar lijkt me een enorme klus.