maandag 23 december 2013

Kokoskoek (of havermoutkoek)

De Achterbergen bakten vanmorgen - even vlug tussendoor - een overheerlijke kokoskoek. Het recept stond jaren geleden in het Nederlands Dagblad, en is echt zó gedaan. Van begin tot het uit de oven halen zo om en nabij een half uur - heb je liever afgekoelde koek, dan moet je de afkoeltijd er natuurlijk ook nog bijrekenen.

De kokos kan ook vervangen worden door havermout. Bovendien kun je er rozijnen aan toevoegen.

Kokoskoek

1 mok* geraspte kokos - 1 mok suiker - 1 mok bloem - 125 g margarine of boter - 1 ei

Verwarm de oven voor op 220 graden. Vet een boterkoekvorm in. Smelt de margarine in een pannetje of in de magnetron, roer alle ingrediënten door elkaar en doe het over in de vorm. Druk aan met de bolle kant van een lepel.
Bak de koek ongeveer 15 minuten, of tot hij een heerlijk goudbruine kleur heeft.
Haal de koek zo snel mogelijk uit de vorm, anders blijft hij verschrikkelijk plakken en krijg je hem nooit netjes meer eruit en moet je hem zelf opeten in plaats van voor de visite te bewaren.

* op het krantenknipsel heb ik erbij geschreven: bruin koffieglas. Die bruine glazen hebben de Achterbergen inmiddels niet meer, wel 'witte' koffieglazen. Probeer gewoon uit wat je handig vindt, het meet veel sneller af dan alles op de weegschaal, en als je per ongeluk een te droog mengsel krijgt, kun je er altijd nog een klein scheutje melk aan toevoegen.

7 opmerkingen:

Grace zei

Leuk! Als ik hem maak, schrijf ik er een blogje over met een link naar jou.

wilma zei

Het is heerlijk. Heb het gelijk even geprobeerd. Manlief zei gelijk maak er maar meer van. Voor havermout doe je hetzelfde?? Hoeveel gram is een mok precies?
Groet WIlma

Karien zei

Ha Wilma, wat leuk dat je eerst zegt dat het heerlijk is en daarna vraag je hoeveel gram een mok is. Het grappige is dat ik dat ook niet weet. Het recept zegt gewoon een mok, ik heb er een uitgekozen en die voldeed. Het recept zegt ook dat je de kokos kunt vervangen door havermout, maar dat hebben wij zelf nooit gedaan, dus... succes!

wilma zei

Haha, wilde gisteravond bij de koffie nog een stukje van jou recept geven. .....leeg dus. En niemand die er ies van wist blijkbaar, ja ze hadden een stukje geprobeerd. Goed dat er geen visite kwam.
Nog maar een keer doen. Weet je ik maak er twee, een met kokos en een met havermout en laat het je weten!
Groet, WIlma

adelheid zei

Hier is de koek ook geprobeerd, en in goede aarde gevallen. Ik heb wel bij voorbaat de helft minder suiker gedaan (zoet genoeg!), en de volgende keer doe ik ook minder boter. Maar de smaak was prima. Bedankt voor het recept! Goede kerstdagen gewenst!

wilma zei

Hallo!
Heb het gemaakt met havermout. Is ook erg lekker, een kwart is al verdwenen?!?!?
Heb ze allebei gemaakt maar vrees dat het zo weg is.
Hier zeggen ze : Eigen schuld,moet je maar geen lekkere recepten proberen!
Maar vooruit het is een supermakkelijk recept, zo klaar en zo op!
Groet!
Wilma

Annemarie zei

Oh wat leuk, deze maak ik ook al jaren! Ik heb in mijn map zelfs het krantenknipseltje zitten!

Ik maak m altijd met een halve mok kokos en een halve mok havermout.

Een mok is bij mij een grote koffiebeker (van douwe egberts in dit geval, met zo'n rood zegel erop) of een 'cup' van zo'n setje, is ongeveer 250 ml.

Echt, na al die jaren blijft hij nog even lekker!