zondag 8 december 2013

Mijlpaal bij de Achterbergen

De jongste Achterberg is 4 geworden! Geen gezellige moeder-peutermomentjes meer tijdens schooltijd, een hele mijlpaal dus!

Voor wie later is ingestapt op dit blog: het feit dat Bart en ik allebei nog leven is een wonder. Het blijft bijzonder om daaraan terug te denken. Vier jaar geleden schreven we erover: hier, hier en hier.

Vandaag bakten we een heuse slagroomtaart. En dat is toch echt niet zoveel werk. En ook niet zo moeilijk. Het leuke is dat je er ontzettend veel kanten mee uitkunt. Vanwege de leeftijd van de jarige deed ik er deze keer bijvoorbeeld van dat discostrooisel aan de zijkant op, maar dat kan natuurlijk ook met geroosterd amandelschaafsel, of chocoladevlokken. De bovenkant wilde ik garneren met garneerchocola, maar dat kon ik niet vinden. In plaats daarvan maakte ik zelf decoratie met gesmolten chocola, en dat bleek zó makkelijk te gaan, en biedt zoveel mogelijkheden, dat we die erin houden! Hieronder het recept voor de taart van de foto.

Slagroomtaart

springvorm 24 cm - boter en bloem voor het invetten - 4 eieren - 150 g suiker - zout - 75 g bloem - 25 g maizena - 1 blik ananasschijven - 1/2 l slagroom - 25 g suiker - discostrooisel - ongeveer 50 g melkchocola

Van tevoren: maak de chocoladeversiering*. Doe de chocola in stukjes in een kom, smelt hem in de magnetron, niet op de hoogste stand en niet al te lang achter elkaar. Roer telkens even door. Maak van bakpapier een spuitzakje (ik heb het met behulp van dit instructiefilmpje gedaan) en schep de gesmolten chocola daarin. Knip het puntje af en spuit de gewenste versiering op bakpapier (gaat echt heel makkelijk!). Laat in de koelkast hard worden. 

Vet de bodem en de zijkant van de springvorm in met boter, bestuif met bloem. Breek de eieren boven een kom, voeg daar 150 g suiker en een snufje zout aan toe en klop met de handmixer 10 minuten. Verwarm de oven voor op 175 graden. Doe de bloem en de maizena in een zeef, zeef dit in drie gedeeltes boven de kom met beslag, spatel elke keer voorzichtig erdoor. Doe het beslag in de vorm, strijk de bovenkant glad en zet hem in de oven. De taart heeft ongeveer 40 minuten nodig om goudbruin en gaar te worden.

Laat de ananasschijven uitlekken. Dep ze droog met keukenpapier. Snijd de helft ervan in kleine stukjes. Klop de slagroom goed stijf. Doe 1/3 gedeelte in een andere kom en meng daar de stukjes ananas door. Haal de rand van de springvorm af. Als de taart is afgekoeld, doormidden snijden (dit kan ook door sterk garen om de taart heen te leggen en de uiteinden kruiselings van elkaar af te trekken, maar ik deed het gewoon met een groot mes). Verdeel de ananasslagroom over de onderste helft en leg de bovenste helft er weer op. Bestrijk de zijkant van de taart met slagroom. Neem een handvol discostrooisel en dip de onderkant van de taart daarin, steeds een stukje verder. Ik had de bodem van de springvorm eronder gelaten, dan blijft het geheel stevig. Bestrijk ook de bovenkant van de taart met slagroom. Versier de bovenkant met stukjes ananas en spuit er mooie toeven slagroom op (daar moet ik nog even op oefenen). Leg de chocoladeversiering erop, en vergeet geen foto te maken voordat hij wordt aangesneden en opgegeten!

*van een bloglezeres kreeg ik een tip hoe het nog makkelijker kan (zie ook in een van de reacties): laat water in de waterkoker aan de kook komen, zet hem weer uit. Hang er een goed stevig plastic zakje met de stukjes chocola daarin (goed dichtgeknoopt) in het water, let op dat er geen water bij de chocola komt. Wacht tot de chocola gesmolten is, knip een klein puntje van het zakje af en spuiten maar.

4 opmerkingen:

Sandra MamVanZes zei

Gefeliciteerd met jullie mannetje!
Ik kan me jullie verhaal nog wel herinnneren. Jullie jongste zoon kwam precies een week na mijn jongste zoon ter wereld. Zijn geboorteverhaal maakte grote indruk.

Franca zei

Van harte gefeliciteerd met jullie kleine mannetje.
O, het stoppen van die peutertijd.
Ik kan me zelfs traantjes herinneren, toen we afscheid van de peuterspeelzaal namen( van mijzelf). Niet meer dat kleine mannetje wat zo heerlijk om je heen kan scharrelen, voortaan alleen de tussendoor boodschappen doen.
Ik zou bijna zeggen sterke, hoewel er zich nu vast ook nieuwe wegen openen.
Fijne dag!
groetjes, Franca.

Doortje Dartel zei

Gefeliciteerd Bart!
Een wonderlijk verhaal zijn geboorte.
Oh, wat zal dat stil worden in huis.
De taart ziet er mooi en lekker ui!

Anoniem zei

chocolade decoratie maken kan nog sneller/makkelijker: waterkoker ong. halfvol doen en aanzetten. stuk(jes) pure chocola in een stevig plastic zakje doen, dichtknopen en in de volle waterkoker hangen ( als hij uit is), let op: knoop boven water houden! even geduld, kijken of alle chocolade zacht is, hoekje van het zakje knippen en fantaseren maar!
fijne blog heb je, ik reageer nooit, maar kijk vaak even en heb al veel ideeen opgedaan bij je! bedankt! groetjes Moeder van 7