woensdag 18 december 2013

Zo wordt patroontekenen een heel stuk prettiger

Het kwartje is gevallen: de computer maakt het leven een stuk aangenamer. Soms dan. Dit keer betreft het patroontekenen. Ik weet niet hoeveel mensen zich daar tegenwoordig nog mee bezighouden - als hobby dan, want professionele patroontekenaars hebben hiervoor superdeluxe, maar peperdure, programma's - maar wie weet zijn er mensen die door dit blogje op een idee worden gebracht.

Met patroontekenen moet je namelijk ontzettend vaak meten. En gemeten maten weer opzoeken. Bijvoorbeeld: de helft van de bovenwijdte plus 4 cm, om het maar even simpel te houden. Dan moet je dus de bovenwijdte opzoeken (die je ergens hebt opgeschreven), dat halveren en er dan weer 4 bij optellen, die maat teken je af op je lijn.
Elk patroon dat wordt getekend, wordt stukje bij beetje opgebouwd uit maten die gebaseerd zijn op de standaardmaten: bovenwijdte, taillewijdte etc. Elk volgend lijntje dat wordt getekend, heeft ofwel een vaste waarde (dat is dan weer makkelijker, bijvoorbeeld de breedte van een manchet), of toch een lengte die afgeleid wordt aan iets wat al eerder is uitgerekend.

Waarom dit niet automatiseren? Ik ben tenslotte  met een computertechneut getrouwd en heb zelf ook nog ergens een wiskundeknobbel zitten. En ja hoor, met een beetje uitdagend denkwerk ben ik nu hard bezig om mijn eerste patroonteken-beschrijving in Excel te zetten. Zodat ik niet voortdurend hoef te meten en te rekenen, maar na het invoeren van de gewenste maat in één keer alle af te zetten afstanden zie, plus vanaf welk punt en welke kant op.

Snappen jullie het? Ik hoef bij het tekenen van een nieuw patroon dus alléén maar de gewenste maat (bijv. 158) in te voeren, en dan - ráts - staat de hele beschrijving op het scherm, van begin tot eind hoef ik niets meer te meten, alleen maar te tekenen.

Ik vind het helemaal geweldig! Nog geweldiger omdat het iets helemaal van mijzelf is natuurlijk. En ik ga het gebruiken omdat ik mij verder in het patroontekenen wil bekwamen - daar mogen er dan niet zoveel meer van zijn in Nederland, ik wel!

Dat tekenen zelf doe ik trouwens nu wel in een (demoversie van een) patroontekenprogramma. Dan heb ik het patroon straks digitaal, kan er nog van alles aan veranderen, en hoef er geen ruimte in de kast voor te reserveren. Daarover later wellicht meer. Nu ga ik snel verder met de beschrijving van een basis-overhemd voor jongens!

5 opmerkingen:

Annemieke zei

Naaien ja... Daar zou ik wel wat meer tijd voor willen hebben. En dan ook met eigen patronen, vind ik het leukste. Ik ben toch meestal weer alles opnieuw aan het opmeten - al was het voor de zekerheid, haha (doe het te weinig). Maar ik houd het dan ook maar mooi bij jurken en rokjes, voor overhemden en broeken heb ik minder moed... En gelukkig wat meer keuze in de winkels.

Aafke Jongsma zei

Als je van patroontekenen houdt, dan vind je dit ook leuk denk ik: http://laurendahl.com/category/adobe-cc-tutorials/

Karien zei

Ja, ziet er leuk uit Aafke! Maar ik heb niet het programma Adobe Illustrator, deze tutorials zijn speciaal daarvoor gemaakt geloof ik.

Renee Jonkers zei

Karien, welk programma gebruik je dan wel ipv Adobe Illustrator?

Karien zei

Ik heb een maand lang het programma Pattern Maker Professional in gebruik. En geniet daar met volle teugen van. Heel veel dingen zijn al geautomatiseerd, ook al is het toch een soort basisversie.