dinsdag 14 januari 2014

Apexresectie

Voor mijn gevoel ben je oud aan het worden als de tandarts het nodig gaat vinden om delen van je gebit helemaal te verwijderen. Dat slaat natuurlijk nergens op, want een jongere broer van mij heeft al jaren een kunstgebit. Toch schrik je enorm als je te horen krijgt dat er misschien iets helemaal uit moet.

Afgelopen november had ik ineens een ontsteking aan een wortelpunt, waardoor ik bijna mijn reis naar Noorwegen aan mijn neus zag voorbijgaan. Gelukkig is een en ander goed afgelopen toen, maar vandaag - tijdens een bezoek aan de tandarts om een heel andere reden - bleek dat dit avontuur nog een staartje krijgt. De ontsteking zit nog steeds in mijn kaak, en breidt zich langzamerhand uit. Een foto leverde het harde bewijs. En dat terwijl het geen pijn doet, er zit alleen maar een bultje.

Als ik nu niet iets laat doen, dan is de kans groot dat er binnenkort toch iets getrokken moet worden. Dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en belde de kaakchirurg voor een afspraak. Die pas over twee weken gemaakt kon worden. Dat het precies op mijn verjaardag is, nemen we er dan maar bij, want ergens heb ik het idee dat het nu dan ook zo snel mogelijk moet!

Apexresectie... jaren geleden werkte ik een blauwe maandag voor het intern uitzendbureau van het UMC in Utrecht op de afdeling kaakchirurgie. Wat kwam ik dat woord vaak tegen. Kaakchirurgen draaien hun hand er niet voor om. Vandaag pas hoorde ik wat ze ermee bedoelen: vanaf de buitenkant van de kaak wordt de wortelpunt blootgelegd en de ontsteking behandeld. Gek genoeg vind ik het fijn dat er niet alweer in een kies wordt geboord. Maar ik maak me er maar geen al te concrete voorstelling van wat er dan wel gaat gebeuren.

Afijn, over twee weken en één dag is het leed weer geleden.

6 opmerkingen:

Spaarmoeder! zei

Balen! Sterkte en succes!

mama Jesje zei

heb ik twee keer gehad:) twee keer aan dezelfde wortelpunt zelfs! maar ze verdoven je goed dus 't is goed te doen hoor... alleen het boren maakt heel wat meer herrie dan bij je tandarts. en je krijgt goede pijnstillers mee achteraf voor je zere wang:) Succes!

Anoniem zei

he bah, sterkte. Weet je het zeker, zo op je verjaardag? Heb het zelf 4 keer gehad (waarvan 3 keer aan dezelfde kies die het uiteindelijk alsnog niet gehaald heeft :() vond het reuze meevallen maar had toch wel genoeg last om het geloof ik niet op mijn verjaardag te willen plannen. Ik weet natuurlijk niet hoe jij gewend bent je verjaardag te vieren. Maar de eerste uren zit je regelmatig met een cold pack op je wang tegen de zwelling en kun je ook nog wel wat napijn hebben.

Grace zei

Dappere beslissing. Ik heb het een stuk of vijf keer laten doen. Geen centje pijn gehad. Alleen napijn. Maar dat was goed houdbaar. Mama Jesje heeft gelijk, de herrie is het vervelends. Ik vind het heel goed van je om dit te doen.

Karien zei

Tja, op mijn verjaardag... is niet favoriet, maar anders duurde het nog langer. We zien wel.

Doortje Dartel zei

Ik denk dat je je verjaardag maar een dagje eerder moet vieren.