dinsdag 7 januari 2014

Hard aan het werk


Wat ben ik blij dat ik ben getrouwd met een programmeur! Voor het maken van digitale patronen heb je wel software nodig. Een paar weken geleden kreeg ik een programma hiervoor op proef, en ik begon enthousiast met het tekenen van een overhemd. Net als op gewoon papier, kun je met dat programma (Pattern Maker) patronen tekenen: een lijn van hier naar daar, een lijn van zoveel centimeter naar beneden, verbind de punten etc. etc.

Een rasechte programmeur zegt dan: dat kan veel beter. En zo is het. Je kunt alle handelingen die bij een patroon maken horen, op een of andere manier omzetten in commando's. Dat worden verschrikkelijk ingewikkelde commando's, met zaken waarvan ik niet eens wist dat er een wiskundige formule voor bestaat. Ik zal jullie daar verder niet mee vervelen, feit is wel dat we nu heerlijk samen hard aan het werk zijn. En wat komt er veel bij kijken voordat iets echt helemaal goed is! Voordat het eerste patroon in de winkel komt, moet het een lang traject doorlopen. Je krijgt met heel onverwachte dingen te maken: een patroon door mijn computer geprint ziet er bijvoorbeeld anders uit dan als hetzelfde patroon geprint wordt door de computer van mijn programmeur. Dat was gisteren zo; inmiddels heeft hij het gefixt, maar dat kost natuurlijk weer tijd.

Voor dit werk moet je perfectionistisch zijn - dat komt dus goed uit. En het is ook niet iets voor ongeduldige mensen. Dat komt ook goed uit, want nu kan ik mooi wat leren.

Gisteravond laat heb ik de patroondelen van de basisbroek uitgeprint. Op de maten van onze Bart, die wat steviger is dan de meeste andere kinderen van zijn lengte. Vandaag ga ik het patroon aan elkaar plakken (dat heb je met een A4-printer), en nameten. En wie weet, als het allemaal inderdaad klopt, ga ik het eerste proefmodel maken!

2 opmerkingen:

mama Jesje zei

Sjonge je moet er maar zin in hebben! Ik vind het echt geweldig dat je dat ook nog allemaal voor elkaar krijgt in je drukke gezin!
Succes ermee!

mama Jesje zei

Sjonge je moet er maar zin in hebben!! Ik vind het geweldig dat je dat ook allemaal nog voor elkaar krijgt naast je drukke gezin. En tof om het samen met je man te kunnen doen:-) Succes ermee!