maandag 6 januari 2014

Persoonlijk receptenboek in Excel

Ik zou nog vertellen hoe mijn receptenbestand eruitziet. Inmiddels gebruik ik het een paar weken, soms wat meer en soms wat minder, maar ik ben er nog steeds heel enthousiast over.


  • ik gebruik drie verschillende tabbladen: een voor 'nog een keer uitproberen', een voor 'geslaagde recepten' en ook een voor 'afgekeurde recepten'. Je kunt ze ook allemaal in één tabblad laten en dan gewoon een kolom extra doen, (en dan komen ze door het opnieuw sorteren vanzelf op hun plek terecht).
  • bovenaan de kolommen staan de titels daarvan: categorie, titel, hoeveelheid, hoofdingrediënt, overige ingrediënten, methode, extra nodig, waar, met:, suggestie, en: deze week.
  • In de kolom categorie zet ik voor elk recept wat voor gerecht het is: voorgerecht, bijgerecht, hoofdgerecht, nagerecht, lunch, koekjes, koek/cake, gebak, snack, soep, maaltijdsalade. Deze indeling gebruik ik al jaren in een andere map en die bevalt me heel goed (vroeger had ik er ook nog barbecuerecepten bij, maar die heb ik allemaal weggegooid).
  • In de kolom titel zet ik de titel van het recept, zoals die in het boek of bij het uitgescheurde recept staat (zo vind je hem beter terug in dat boek)
  • In de kolom hoeveelheid staat voor hoeveel personen het oorspronkelijke recept is, of hoeveel stuks je ermee kunt maken.
  • In de kolommen hoofdingrediënt en overige ingrediënten staat wat je ervoor in huis moet hebben. Ik ben zelfs begonnen om de precieze hoeveelheden uit de recepten hier op te schrijven, zodat ik bij het maken van een boodschappenlijstje de recepten niet in de boeken moet gaan opzoeken.
  • Methode staat voor de bereidingswijze. Bijvoorbeeld: oven. Of gewoon pan. Bij extra nodig zet ik eventueel nog andere dingen die ik moet gebruiken (die kolom is bijna leeg, dus misschien vind je dat niet nodig).
  • In de kolom waar zeg ik waar ik het recept kan terugvinden. Bijvoorbeeld: bakken doe je zelf p. 16. Als de titel van een kookboek lang is, maak ik er soms een afkorting van.
  • De kolommen met en suggestie zouden ook kunnen worden samengevoegd tot één kolom. Hierin staat wat je bij het gerecht zou moeten serveren, of zou kunnen serveren. Bovendien staan er aandachtspunten bij zoals: moet 3 uur in de vriezer. Of: moet 24 uur marineren.Wel zo handig als je dat van tevoren weet.
  • In de kolom deze week zet ik een kruisje bij de recepten die ik voor deze week heb uitgekozen. Zo vind ik ze later ook weer heel makkelijk terug, als ik een recept wil verplaatsen naar een ander tabblad.
  • In het tabblad afgekeurde recepten heb ik de kolom 'deze week' vervangen door 'reden'. Ter lering of vermaak staat hier vermeld wat de reden is dat het recept is afgekeurd. Zodat we niet in dezelfde fout vervallen met een ander recept. 
  • uitzoeken: hiervoor is de sorteerfunctie handig. Die krijg je met Gegevens - Sorteren. Als het goed is, heeft Excel de bovenste rij van elke kolom herkend als een titel (zo niet, zoek dan hulp...). Je kunt sorteren op bijvoorbeeld categorie, als je per categorie vervolgens alle titels op alfabet wilt, kun je dat bereiken door 'niveau toevoegen' te gebruiken. Maar je kunt ook kiezen om te kijken welke recepten je allemaal uit hetzelfde kookboek hebt staan, dan sorteer je op 'waar' in mijn geval. Of 'deze week', om bij elkaar te halen welke recepten er voor deze week staan uitgezocht. Kortom, de sorteerfunctie is de meest handige bladerfunctie die er bestaat, als je hem weet te gebruiken.
  • Met Ctrl-F krijg je de zoekfunctie, die is heel handig als je bijv. één ingrediënt in huis hebt, en je zoekt een recept waarbij je dat nodig hebt.
Mis ik nog iets? 

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Karien,

Als Excel- en Acces-nerd vind ik dat je het heel netjes gedaan en uitgelegd hebt!
Een tip: gebruik de filterfunctie (voor de leken: dat is het trechter-icoon) om te zoeken op bijv. een ingrediënt. Dan kun je eenvoudig zoeken in meerdere kolommen tegelijk.
Hoe werkt dit: klik de regel met de titels aan en klik dan op het trechtertje. Je kunt nu regels blijven toevoegen maar ook verwijderen.
Als je op de cel met de titel klikt, zie je een driehoekje/pijltje. Klik daarop. je kunt nu kiezen om in het vrije veld iets in te vullen (bijv "tomaat"). Als je op enter drukt, krijg je automatisch alle rijen te zien waarin in die kolom "tomaat" voorkomt. Die truc kun je nog een keer uithalen met een andere kolom, bijv eerst filteren op "taart" en dan op "appel".
Overigens voor de mensen die thuis zijn in databases, zou ik aanraden om access te gebruiken, ipv Excel. Access heeft net wat meer mogelijkheden. Al denk ik dat voor jouw doeleinden excel prima geschikt is.
Succes met verdere excelwerk (de patronen) en je blog. Ik lees 'm graag.

groet, Petra

Karien zei

Sjonge hé Petra, dank je wel!

Anoniem zei

Hallo Karien,

ik ben er ook maar eens aan begonnen. Nu ik het jou zag doen, dacht ik: zie je wel dat is een goed idee, ik ga het eens op deze manier aanpakken! Dus, dank je! Ik liep al langer met een dergelijk idee, en nu hoef ik het wiel niet meer uit te vinden! Ik heb bijna al mijn goedgekeurde recepten al in de PC staan (gewoon in Word). Dus ik heb een kolom toegevoegd waarin ik een hyperlinkje heb gemaakt naar het recept. En - al werkend aan het overzicht- heb ik weer "nieuwe" ideeën opgedaan om te gaan koken en bakken.

Succes ook met het patronen-werk, dat ga ik ook goed volgen. Wie weet kan ik binnenkort een patroon van jou gebruiken. Heel veel succes ermee!
Heleen