woensdag 19 februari 2014

Voorjaarsvakantie

De Achterbergen hebben deze week voorjaarsvakantie. Meestal wordt er dan niet geblogd, en deze week komt er ook nog eens de nasleep van een fikse verkoudheid en een nieuwe blaasontsteking overheen.

Toch hebben we een heel leuke vakantie, en dat is voor een groot deel te danken aan mijn beslissing om afgelopen maandag de spelletjeskast op te ruimen. Al twee dagen zitten de Achterbergen rond de tafel om spelletjes te spelen: Koetje Boe met de kleineren, Uno en Ligretto met wie dat wil, en nog meer. Problemen door het ontbreken van batterijen in het schuurtje van Koetje Boe (die een dierengeluid zou moeten geven om aan te geven van welk dier je een onderdeel mag pakken) worden handig omzeild door een extra dobbelsteen met bijbehorende afspraken en dierengeluiden. En we ontdekken opnieuw dat het best leuk is om samen een spelletje te doen.

Ligretto is echt een aanrader voor kinderen die het moeilijk vinden om veel 'samen' te doen. Je hoeft niet op een ander te wachten bij dit spel, want iedereen kan in zijn eigen tempo kaartjes omdraaien en leggen. En toch doe je het met elkaar. Een klein doosje is het ook nog, past altijd wel in de kast of in de bagage om mee te nemen.

Met Uno leer je een dikke huid krijgen, er zitten plaagkaarten tussen en die moet je wel uitspelen als je wilt winnen. Bij de Achterbergen wordt er veel gelachen als dit spel wordt gespeeld, dus heel erg kan het niet zijn.

En nu we toch aan het reviewen zijn: we deden ook het spel Mathable, waarbij je houten blokjes met getallen moet neerleggen die samen een rekensom maken. Dit spel leek ons heel leuk voor de Achterbergen, vandaar dat we het een aantal jaar geleden met sinterklaas hebben gekocht, maar in het gebruik valt het mij tegen. De mogelijkheden om blokjes neer te leggen zijn niet zo uitgebreid, dus het is al gauw saai. Dat spel geven we weg. De kast moest immers ook nog worden opgeruimd...

3 opmerkingen:

Purperpolletje zei

Kan Mathable iets zijn voor mijn praktijkje? Ik heb twee 'rekenkinderen' niveau groep 5 ongeveer.

Karien zei

Weet ik niet. Als je even Googlet op Mathable, kun je het spel best goed zien. Misschien is het verwarrend voor kinderen dat je steeds drie blokjes naast elkaar moet 'rekenen'. En dan moet je soms van rechts naar links rekenen, je snapt het misschien als je de Google-plaatjes ziet. Maar als je het dan nog een leuk spel vindt, wil ik het wel naar je opsturen!

Purperpolletje zei

Ha Karien,

Ik heb even wat gezocht op internet, maar voor de kinderen die nu komen is het echt te lastig. Op zich ziet het er wel bruikbaar uit, dus als ik nog 's in de buurt kom, (zucht, het komt er maar niet van) kom ik graag een kopje thee met mathable bij je drinken!