dinsdag 18 maart 2014

Dagje ziek of dagje vrij?

De Achterbergen zijn eigenlijk bijna nooit ziek. Gelukkig maar. Toch komt er af en toe een virus of bacterie langs die zich een poosje in ons gezin nestelt. Dan is het voor zo'n Achterberg die daar dan aan ten prooi is gevallen, eigenlijk wel heel gezellig om eens een keer alleen overdag bij mij thuis te zijn.

Op dit moment zijn het er twee. De een zit op het VSO, in de eerste, de ander in groep 7. Allebei kunnen ze school goed missen. Allebei hadden ze eigenlijk vandaag wel naar school kunnen gaan, maar nu ik erover nadenk, hebben we eigenlijk een Achterbergse regel:

Als je een baan hebt en je bent ziek geweest, ga je weer werken zodra je kunt, ook al ben je nog niet helemaal fit.
Als je nog op school zit (en je kunt het qua cijfers wel hebben om een paar dagen afwezig te zijn), ga je pas weer naar school als je echt weer helemaal fit bent. Dat ene dagje kan er nog wel bij.

Is dat hypocriet?

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Als ik jullie was zou ik die eerste regel aanpassen, niet de tweede... Als je te vroeg gaat werken heb je kans dat je collega's aansteekt (zoals mijn man pas is overkomen, hij werd aangestoken), je functioneert nog niet optimaal en je ziekte kan langer blijven hangen.
De tweede hebben wij ook altijd toegepast. Dat waren heerlijke ontspannen dagen voor de kinderen én voor moeder, dus die zou ik er zeker in houden!
:-)
Groeten, Sylvia G

Marianne zei

Zo doen wij het ook en ik vind dat niet hypocriet van onszelf, want we zijn daar heel open over. Ik redeneer ook zo: ze kunnen beter goed uitzieken, anders zijn ze ook zó weer ziek. Bovendien vraagt school veel van ze, ook al kunnen ze ht qua leervermogen goed aan.

Karien zei

Leuk Sylvia, wat je ons aanraadt! Natuurlijk hangt het helemaal van de situatie af, maar ik ben bijvoorbeeld heel erg blij dat onze oudste kinderen de instelling hebben om te gaan werken, ook als ze zich niet zo lekker voelen. Dat is bij sommigen wel eens anders geweest, en dat voelde niet goed. Ook weet ik nog van de tijd dat ik secretaresse op een grote afdeling was en ziekmeldingen noteerde, hoe vervelend het voor een werkgever is dat sommige mensen zich te pas en te onpas ziek melden. Hart voor de zaak is misschien een betere uitdrukking voor wat we onze kinderen willen bijbrengen.

elsa zei

Heerlijk, wat heb ik weer een leuk blog ontdekt! Ga je volgen, hoor!

Anoniem zei

Wij werken ook altijd door als we ziek zijn en dan thuis snel naar bed.

Groetjes Liesbeth

Doortje Dartel zei

Hier gaat het net zo :).

Ciska zei

Wat je hier in je reactie schrijft ben ik het helemaal mee eens! Ik wil ze ook verantwoordelijkheidsgevoel bijbrengen voor hun werk en hart voor de zaak. Realiseer je je dat als je er niet bent een ander harder moet werken. Natuurlijk ziek is ziek. En als je op school zit kun je die extra dag dat je weer op krachten moet komen eindelijk eens genieten van de 1 op 1 aandacht van je moeder en wellicht iets lekkers bakken samen :-) waardevolle tijd samen!

Jantine zei

Niks hypocriet, gaat hier net zo. Sterker nog, kindlief dat nooit ziek is heb ik wel eens thuis gehouden voor de gezelligheid toen ze nog op de basisschool zat ;-)...